Hou je teamleden geen roze bril voor en maak brandhout van je biljarttafel

Geschreven op 01/08/2017 door Matthieu

Een website of webshop bouwen die elke dag het verschil maakt voor onze klanten, dat is hard werk. We hebben de volle inzet van iedereen in ons team nodig om de kwaliteitseisen te halen die onze klanten en wijzelf voor ogen hebben. Customer centricity vereist onderzoek, inlevingsvermogen en het lef om nu en dan tabula rasa te maken. Zonder een team dat het hele project draagt, is dat simpelweg onhaalbaar.

Maar hoe krijg je het voor mekaar om een team te smeden dat voor elkaar door het vuur gaat? Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers geen genoegen nemen met het afwerken van een to-dolijstje?

Alleszins niet door een biljarttafel centraal in je kantoor te zetten en je medewerkers een roze bril voor te houden.

Waarom grote ondernemingen en startups moeite hebben met intrinsieke motivatie 

Grote ondernemingen zijn vaak opgetrokken rond hiërarchie. Medewerkers krijgen doelstellingen of targets van hogerop en worden beloond als die cijfers behaald worden. In veel bedrijven vragen werknemers aan hun oversten wat ze moeten doen, wanneer ze dat moeten doen en tegen wanneer. Zo motiveer je je medewerkers om goed te doen voor hun overste, maar niet om voor het totaalplaatje te gaan.

Startups distantiëren zich daarvan en verleiden talent met een losse sfeer en de ruimte om hun eigen ding te doen. Heel sexy voor de buitenwereld, voor schoolverlaters en creatieve profielen, maar te vaak het resultaat van doorzichtige employer branding. Een webbureau mag geen speeltuin zijn, hoe aantrekkelijk ook. Daarvoor is de impact van ons werk veel te groot. 

Onze klanten steken hun hart en ziel in hun zaak. Een nieuwe website of webshop betekent voor hen een stap vooruit. Dat is een grote verantwoordelijkheid voor een webbureau en dus ook voor iedereen die daar aan meewerkt. Enkel als medewerkers dat beseffen, trekt iedereen met volle overgave de kar. Niet om de eigen portfolio meer glans te geven, wel om het verschil te maken voor mensen wiens inkomen ervan afhangt. Het totaalplaatje is belangrijk.

Het ontstaan van verantwoordelijkheidszin

Ik heb Newance opgericht met een tweedelige visie. Enerzijds willen we resultaatgerichte websites en webshops bouwen die volledig afgestemd zijn op bezoekers en hun ambities. Anderzijds willen we onze mensen een werkplek bieden waar ze zich volledig ontplooien en hun volle potentieel waarmaken. De link tussen die twee doelstellingen is veel belangrijker dan het op het eerste zicht lijkt. Ik vind het zelfs cruciaal.

Want hoe kunnen je werknemers de bedrijfsvisie waarmaken als ze er niet achter staan? Ze moeten erin geloven en beseffen wat hun impact is. Pas dan ontstaat oprechte verantwoordelijkheidszin en dus ook intrinsieke motivatie. We metselen niet langer elk onze eigen muur, we bouwen aan een kathedraal. Copywriters, designers en programmeurs bouwen aan een website of webshop die meer business en verkoop genereert voor onze klanten. 

Elke minuut werk is de moeite waard

We hebben het voorbije jaar heel hard gewerkt om een kader te scheppen waarin iedereen bij Newance verantwoordelijkheid krijgt en néémt. Iedereen is betrokken bij het voortraject en bepaalt mee wat de scope is. Wie buiten scope gaat, weet dat. Dat is soms confronterend maar dat is ook wat verantwoordelijkheid inhoudt. Geen uren malen aan een computerscherm, maar elke minuut de moeite waard maken.

Dat is ook de reden waarom wij tegen onze klanten in durven gaan. We volgen nooit zomaar instructies op, hoe overtuigd de klant ook is. Van een slecht idee wordt niemand beter. Wij hebben de verantwoordelijkheid om te zeggen waarop het staat en ideeën te challengen.

Iedereen schrijft zijn of haar eigen groeiverhaal

Ook wat de individuele ontplooiing betreft, geven we onze medewerkers de verantwoordelijkheid om zelf te beslissen op welk vlak en hoe snel ze willen groeien. Daarom ontwikkelden we een ‘growifier’. Drie keer per jaar zitten we samen om te bespreken wat de groeiambities zijn en hoe we die concreet kunnen evalueren.

Zo zorgen we ervoor dat de neuzen in dezelfde richting staan en de Newance-visie in elke webshop en website tastbaar is. 

Dat is volgens mij de juiste manier om het beste webbureau van België te worden. 

Deel deze tip:

Tip is geschreven door Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat websitebezoekers snel vinden wat ze zoeken. Staat regelmatig op een skateboard of surfplank.

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.