Contacteer ons: +32(0)9 391 46 26 of info@newance.be

Een onmisbare website wordt gemaakt in een atelier en niet in een fabriek

Geschreven op 12/10/2017 door Matthieu - Newance, Usability, Web copywriting

“Kunst is alles wat creatief, gepassioneerd en persoonlijk is. Grote Kunst vindt weerklank bij de kijker, en niet enkel bij de maker ervan.” - Seth Godin

Volgens Seth Godin, een van mijn persoonlijke helden, heeft kunst niet per se met een verfkwast te maken, maar wel met de intrinsieke motivatie die de maker aan de dag legt. Een artiest wil beroeren en steekt zijn ziel in wat hij doet. Het medium waar hij gebruik van maakt is onbelangrijk.

Voor mij zijn mensen als Elon Musk, Steve Jobs en Richard Branson artiesten. Net als Pablo Picasso, Leonardo Da Vinci of Bob Dylan daagden ze de status quo uit en verlegden ze grenzen. En anderen plukken daar de vruchten van. Ze volgden geen opdrachten op maar handelden uit zichzelf, met een aparte kijk op de wereld. Dat zit in hun aard. En daarom zijn zij en hun creaties onmisbaar.

Maak je website onmisbaar

Ik ga niet beweren dat alle websitebouwers kunstenaars zijn. Ik vind wel dat ook websites onmisbaar kunnen zijn en dat de sleutel daartoe in de woorden van Godin vervat zit. Een goede website is informatief, mooi en gebruiksvriendelijk. Een topwebsite brengt mensen in beweging. Dat moet op zijn minst het doel zijn, de reden waarom je eraan begint.

Wie een website bouwt of laat bouwen omdat dat nu eenmaal zo hoort, of omdat de concurrentie vernieuwt, kan nooit onmisbaarheid bereiken. Alleen wat uniek is, is (op zijn minst voor even) onmisbaar.

Wees bereid om het anders aan te pakken, zodat je website connecteert met mensen, en hen activeert. 

Je klanten voelen het als je moeite doet voor hen 

Je klanten willen erkend worden. Toon dat je weet wat hun noden en ambities zijn. Vertel hoe je hen daarmee kan helpen en spreek hun taal. Zo maak je een waardevolle connectie.

Grote bedrijven weten beter dan hun concurrenten wat mensen willen en hoe die te bereiken. Als je die moeite doet, kom je al een heel eind. Mensen voelen, appreciëren dat en belonen je ervoor.

Wees open en kom to-the-point

Een ziekte van deze tijd: de overvloed aan reclame- en marketingboodschappen, schreeuwend om aandacht. Slechts 1% (en dat is optimistisch) van die content dringt daadwerkelijk door bij het doelpubliek.

Daarom moet je website binnen 5 seconden 90% van je verhaal vertellen. Wie ben je? Wat doe je? Wat is de meerwaarde voor potentiële klanten?

De antwoorden op die vragen moeten haarscherp op je homepage staan. Wees transparant en leg je kaarten op tafel, zonder de bezoeker te overdonderen. Straal eerlijkheid uit en toon menselijkheid. Dan nemen bezoekers je boodschap serieus en hebben ze niet het gevoel dat ze daar moeite moeten voor doen. Je helpt hén namelijk, niet omgekeerd.

Doe een beroep op je kunstenaarshart

Dat alles vereist een zekere investering. Niet alleen financieel trouwens. Eenvoudig communiceren is best complex. Het kost tijd, moeite en durf. Daarom geraak je er niet zonder de juiste intenties. Een kunstenaarshart kan daarbij zeker helpen ;)

Deel deze tip:

Tip is geschreven door Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat websitebezoekers snel vinden wat ze zoeken. Staat regelmatig op een skateboard of surfplank.

Lees meer over:

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.