Contacteer ons: +32(0)9 391 46 26 of info@newance.be

Copywriting: zo vervang je holle containerbegrippen door wervende alternatieven

Geschreven op 09/01/2018 door Michiel - Web copywriting

Kijk op een willekeurige kmo-website en de kans is groot dat in de webteksten een zin vindt die min of meer hier op lijkt:

‘Maatwerk van de beste kwaliteit aan een competitieve prijs.’

Hoe lang je ook op die zin kijkt, ze maakt niet duidelijk waarin dat bedrijf het verschil maakt. Die zin zegt tegelijk alles en niets. Ze overtuigt niet, laat staan dat ze blijft plakken. De reden: het gebruik van containerbegrippen.

We gaan niet rond de pot draaien: het is vaak moeilijk om voor alle containerbegrippen in je webteksten een beter alternatief te vinden. Toch is het die moeite waard.

Waarom zijn containerbegrippen zo in trek?

Woorden als maatwerk, flexibiliteit, innovatie, kwaliteit, persoonlijke service staan als eretekens vermeld op ontzettend veel bedrijfswebsites. Dat heeft ook een reden:

  • Ze maken webteksten korter
  • Ze besparen de tekstschrijver veel tijd
  • Ze corresponderen met wat een bedrijf wil uitstralen

De valkuil is dat bedrijven te veel gaan communiceren vanuit marketingdoelstellingen. Wil het bedrijf een dynamisch, klantgericht en flexibel imago? Dan vertellen we gewoon dat we dynamisch, klantgericht en flexibel zijn. 

Helaas, je bezoekers lezen daar los over.

Maak je usp’s tastbaar

Vage begrippen blijven niet plakken omdat je klanten er zich niets bij kunnen voorstellen.

Vergelijk:

  • 'Persoonlijke service' met 'U krijgt altijd iemand met dossierkennis aan de lijn en we maken meteen tijd vrij om te overleggen.'
  • 'Flexibel' met '24/7 bereikbaar voor verhuur, vragen of machineadvies.'
  • 'Duurzaam' of 'kwaliteit' met '30 jaar tot levenslange garantie op vochtbehandeling van muren en kelders.'

Vanaf dat je het gevoel hebt dat een woord te abstract is, moet je proberen om het te deconstrueren. Desnoods som je enkele illustrerende voorbeelden op. Focus daarbij op de voordelen voor je klanten. 

Wees ook niet bang om onvolledig te zijn. ‘U krijgt altijd iemand met dossierkennis aan de lijn’ is natuurlijk slechts een onderdeel van die persoonlijke service, maar het is een heel sterke illustratie van hoe dat tot uiting komt. Je bezoekers voelen dat ze bij een partner zijn die een persoonlijke service hoog in het vaandel draagt.

Ook tussen de regels kan je veel vertellen

Iets vertellen dat te abstract is om concreet te maken? Vertel het dan liever tussen de regels.

Een heel moeilijk begrip om tastbaar te maken is bijvoorbeeld 'dynamisch', een term die vooral populair is om jong talent aan te trekken. Probeer eens om je een ‘dynamisch bedrijf’ voor te stellen. Dat lukt niet. Potentiële werknemers kunnen dat evenmin. Vermelden dat je een dynamisch bedrijf bent, zal hen dus echt niet overtuigen.

Toch kan je met je website duidelijk maken dat je een dynamisch bedrijf bent, of hoe dat precies tot uiting komt. In blogberichten, op de teampagina, aan de hand van getuigenissen, enzovoort. Laat bezoekers binnenkijken in je bedrijf en toon de dynamiek op de werkvloer, vertel over je unieke manier van zakendoen en zet altijd je eigen mensen centraal.

Hetzelfde geldt trouwens voor begrippen als betrouwbaar, authenticiteit, inspiratie, partnership, oplossingsgericht, ...

Stockfoto’s zeggen even weinig als containerbegrippen

Foto’s zeggen meer dan 1000 woorden? Enkel als de foto ook betekenisvol is. Stockfoto’s zijn dat zelden. 

Doe maar eens de test door naar een willekeurige bedrijfswebsite te surfen: een stockfoto haal je er meteen uit. Saaie foto’s met modellen in maatpak die hun hagelwitte tanden bloot lachen tijdens meetings. Foto’s van handschuddende mensen met aktentasjes. ‘Inspirerende’ foto’s van mensen in lotushouding in het gras. Het is allemaal zo nietszeggend.

Bied je klanten een persoonlijke service aan? Toon dan ook de mensen die zich elke dag voor 100% inzetten om dat waar te maken. Je bezoekers wéten dat die foto's authentiek zijn. Dat straalt vertrouwen en authenticiteit uit.

Met wie doe je liefst zaken? Met modellen in maatpak die high fives doen of met gepassioneerde professionals?

Je klanten hebben de sleutel

Je website staat vol containerbegrippen en je wil daar iets aan doen. Hoe begin je daar nu aan?

Praat met je klanten! Zij hebben voor je gekozen met een reden. Zij weten wat de ware kracht is van je producten en/of diensten.

Dat is 1 van de redenen waarom we bij Newance naar je klanten bellen als we een nieuwe website of webshop ontwikkelen. Nog voor we onze copywriter aan het werk zetten. Door gerichte vragen te stellen, geven je klanten informatie waardoor we in staat zijn om webteksten te schrijven die je (potentiële) klanten overtuigen.

Deel deze tip:

Tip is geschreven door Michiel Denys

Copywriter. Schrijft heldere, klantgerichte webteksten. Lid van quizteam Pink Hanger. Schrijft in het weekend cd-recensies en concertverslagen.

Lees meer over: ,

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.