Contacteer ons: +32(0)9 391 46 26 of info@newance.be

Bouw je nieuwe website of webshop voor je klanten en niet alleen voor jezelf

Geschreven op 15/03/2017 door Matthieu - Cases, Newance, Usability

We schreven eerder al dat om online te overtuigen veel meer nodig is dan een trucje. Je hebt in de eerste plaats empathie, psychologie en authenticiteit nodig. Net zoals je dat nodig hebt in je offline manier van zakendoen.

Toch verschijnen er elke dag nieuwe websites en webshops die geen klein beetje menselijkheid bevatten, het online equivalent van een telefoonservice met keuzemenu. Een homepage waarop een bedrijf over zichzelf vertelt, is even persoonlijk als “druk 3 voor een vraag over uw factuur.”

Het kan – en moet – anders.

Mensen op de eerste plaats

Een website of webshop bouwen die mensen aanspreekt en overtuigt? Dan moet je vanaf het begin de mensen op de eerste plaats zetten. Via een vooronderzoek zoom je in op de noden van je onderneming en je klanten, nog voor de ontwikkelaars 1 regel code geschreven hebben. Ontwikkelen kan iedereen met de juiste technische achtergrond. Het verschil maak je met je verhaal, je klantgerichte aanpak en je unieke aanbod.

Dat zoeken wij altijd als we een nieuwe website of webshop voor onze klanten bouwen. Sinds kort bieden we het vooronderzoek ook als een afzonderlijke dienst aan. Omdat we soms die vraag kregen maar vooral omdat we onpersoonlijke websites en webshops de wereld uit willen helpen.

Kijken in de spiegel ...

Ondernemers zijn dag en nacht bezig met hun zaak. Omdat ze zo nauw betrokken zijn met alles wat gebeurt, ontbreekt soms de helderheid om de essentie uit hun business te distilleren.

Via een gesprek leren we onze klanten en hun ambities tot op het bot kennen. Niet zelden leidt dat ook tot nieuwe inzichten bij die klanten. Via een ander standpunt naar jezelf kijken, is vaak verhelderend.

Onze klanten vertellen:

Niels van DD Engineering: “De aanpak van Newance dwong mij om echt na te denken over hoe ik mijn dienstenaanbod wil presenteren naar de klant. Ik werd hierover gechallenged en dat is wat ik zocht.”

Katrien van Retec: “Newance rijmde ons onlineverhaal met onze identiteit, door ons eerst goed te leren kennen. De resultaten van het vooronderzoek gebruikten we zelfs om onze strategie voor de komende 7 jaar bij te sturen.”

... en kijken in de ogen van je klanten

Een klantgerichte website of webshop? Dat kan enkel als je goed weet wat je klanten willen doen of vinden op je website of webshop. We bellen altijd een aantal klanten van onze klanten, en bepalen zo wat de toptaken van je website of webshop moeten worden.

Door dat te koppelen aan de ambities van het bedrijf, slagen we erin een structuur uit te tekenen voor een website of webshop die bezoekers binnen de 5 seconden vertelt waarom ze op de goede plek zijn. 

Katrien van Retec: “Eerlijk? We werden aanvankelijk wat nerveus bij het idee dat externe mensen onze klanten zouden interviewen. We hebben een zeer goede band met de klant maar je hebt geen controle op hun perceptie. Net dat bleek de grote meerwaarde van die interviews. Je leert zoveel over je eigen onderneming. Ik raad het elk bedrijf aan. De onderzoekers van Newance weten de juiste vragen te stellen en de juiste conclusies eraan te verbinden.”

Thomas van Yamagata Europe: “Dankzij gesprekken met onze klanten kwam Newance te weten welke diensten onze klanten belangrijk vinden en waarom onze aanpak hen bevalt. Dat vertaalden ze naar een structuur die onze doelgroep gericht aanspreken. De samenwerking was een zeer interessante denkoefening.”

Van rode draad naar concrete bouwstenen

We houden het niet bij vragen stellen. In een volgende fase leggen we alle antwoorden op tafel en zoeken we naar patronen. Tijdens een brainstormsessie met zowel technische als creatieve mensen, maken we een plan van aanpak.

De rode draad vinden in het verhaal is 1 iets, maar we gaan verder dan dat. Het resultaat van ons vooronderzoek is een plan van aanpak waarmee jij en je webbouwer meteen mee aan de slag kunnen. Geen twijfel meer over wat op welke pagina komt. Elk element draagt bij aan 1 doel: meer leads, meer sales en meer winst.

Lees meer over ons strategisch vooronderzoek

Deel deze tip:

Tip is geschreven door Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat websitebezoekers snel vinden wat ze zoeken. Staat regelmatig op een skateboard of surfplank.

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.