Retec

30% meer conversie
  • Website die de persoonlijke service en technische expertise van een bevlogen team in de verf zet
  • Vernieuwde indeling van een groot productaanbod
  • Webteksten en design die ook B2B-klanten persoonlijk aanspreken
  • Chatfunctie die wekelijks verschillende contactopnames oplevert

Diagnose en scope

We zochten een webbouwer die met ons meedenkt en onze klant op eerste plaats zet.

Katrien Miechielssens

Retec verdeelt meetinstrumenten voor industriële toepassingen in diverse sectoren. Het bedrijf is gespecialiseerd in niche-applicaties om onder meer niveau, druk en debiet te meten. Het team van Retec kiest er bewust voor om in een B2B-omgeving op een persoonlijke manier te communiceren. Klanten weten dat ze rechtstreeks mogen bellen als ze vragen hebben of een instrument op maat willen laten configureren.

De nieuwe website moest uitstralen dat (potentiële) klanten snel, persoonlijk en op maat geholpen worden.

Katrien: “Wij zijn vroeg op de kar gesprongen van online marketing. Onze vorige website was volledig toegespitst op SEO en SEA. Een beetje te veel misschien. De content stond in het teken van Google en was te weinig klantgericht. We zochten een webbouwer die de klant terug op de eerste plaats kon zetten en tegelijk met ons meedenkt om te blijven scoren via Google, zodat ook ons onlineverhaal bij onze identiteit past.”

De nieuwe website moest de bezoeker meteen wegwijs maken in een soort online catalogus met meer dan 50 verschillende types meetinstrumenten. De uitdaging bestond erin dat te doen zonder de indruk te wekken dat Retec standaardproducten aanbiedt. De service op maat is even belangrijk als het aanbod meetinstrumenten.

Uitwerking

De resultaten van het vooronderzoek gebruikten we zelfs om onze strategie voor de komende 7 jaar bij te sturen.

Dankzij gesprekken met Retec en een 10-tal klanten uit verschillende sectoren, ontdekten we dat we de productindeling nog beter konden afstemmen op de noden van de klanten.

Katrien: “Eerlijk? We werden aanvankelijk wat nerveus bij het idee dat externe mensen onze klanten zouden interviewen. We hebben een zeer goede band met de klant maar je hebt geen controle op hun perceptie. Net dat bleek de grote meerwaarde van die interviews. Je leert zoveel over je eigen bedrijf. We ontdekten onder meer dat de productindeling die we hanteerden aan verbetering toe was en dat onze klanten online naar technische fiches zoeken. Ik raad het elk bedrijf aan. De onderzoekers van Newance weten de juiste vragen te stellen en de juiste conclusies eraan te verbinden.”

“De copywriter, de designer, de programmeurs: ze namen allemaal de tijd om ons te begrijpen. Daar ligt volgens mij ook de kern van onze vlotte samenwerking. Iedereen die betrokken was bij het project, kende het volledige plaatje. De teksten klinken zoals wij communiceren: menselijk, informatief en behulpzaam. En ook het design bevat ons DNA. Hoe je het nu draait of keert: meetinstrumenten zijn geen cadeau voor een designer. Toch ziet onze website er heel toegankelijk uit, onder meer dankzij foto’s van het team.”

We deelden het volledige aanbod in volgens meetprincipe en integreerden filters waarmee bezoekers hun zoekopdracht kunnen verfijnen. Elk apparaat kreeg een detailpagina met veel informatie en technische fiches. Zo vinden klanten die in een fabriek aan de slag zijn of op een werf staan snel cruciale info via hun smartphone of laptop. Via een geïntegreerde chatfunctie, de vele contactknoppen of het overal aanwezige telefoonnummer krijgen ze aanvullend advies.

Het resultaat

We hebben altijd een performante website gehad. Net daarom dat deze resultaten onze stoutste verwachtingen overtreffen.

Katrien: “Hoewel Newance beloofde dat onze cijfers zouden stijgen, was ik kritisch. We hebben altijd een performante website gehad. Het is fantastisch dat onze nieuwe website in de eerste maanden na de lancering 30% meer bezoekers trekt. Toch is het vooral de CTR die onze stoutste verwachtingen overtreft met een conversieratio tot 40%. Zo verdienen we de investering van de website snel terug.”

Katrien: “We zijn apetrots op onze nieuwe website en ook onze klanten en partners zijn heel positief. Het mooiste compliment kregen we van onze grootste leverancier. Dat internationale bedrijf stuurde onze website door naar al zijn dochterondernemingen als voorbeeld van hoe het anders kan. Veel websites – en zeker die van ingenieursbedrijven – zijn nodeloos saai. Plots kregen we nieuwsgierige bezoekers uit India, de Verenigde Staten en China: een leuk gevoel.”

De online catalogus is ook een hulpmiddel voor medewerkers van Retec.

Katrien: “Onze website is niet langer een aanhangsel van ons bedrijf maar een verlengde van onze database geworden. Dat we hem vaak intern raadplegen voor technische info onderstreept dat. We sturen ook graag links door naar onze klanten om hun vragen te beantwoorden. Niet alleen omdat we trots zijn en alle info online staat, maar ook omdat ze dan de rest van ons aanbod ontdekken.”

Bekijk de website

Heb je inspiratie voor een nieuwe website of ontbreekt het net daaraan?

Kom dan even langs voor een kennismaking met ons team. Je vertrekt gegarandeerd met frisse ideeën over de manier waarop je nieuwe website of webshop je bedrijfsactiviteiten doet groeien.

Maak nu een afspraak