Piet Moodshop

Omzetstijging met 50% in het eerste jaar na de lancering
  • Onlinevertaling van een unieke offline-ervaring
  • Cadeauzoekfunctie
  • Cadeaulijst om te delen met je netwerk
  • Fotodeeltool gekoppeld aan aankoopkorting
  • Webshop in Magento
  • Koppeling met kassasysteem Odoo

Diagnose en scope

Ik wou dat mijn onlineklanten hetzelfde beleven als de mensen die ik in de Sint-Pietersnieuwstraat over de vloer krijg.

Christophe Verbeke

Christophe Verbeke runt in het centrum van Gent sinds 2012 interieurwinkel PIET Moodshop. In zijn sfeervolle, oude apotheek vinden klanten een eigenzinnige selectie accessoires en designvoorwerpen maar vooral ook een bevlogen ondernemer. Christophe weet zijn klanten moeiteloos aan te steken met zijn passie voor esthetiek en authentieke, mooie producten.

Een jaar na de opening ging Christophe op zoek naar een partner die zijn goed doordacht winkelconcept online kon vertalen.

Christophe: “Ik koop zelf veel op het web en ben zeer aanwezig op de sociale media. Ik kwam steeds meer tot het besef dat ik mij als klant nooit aangesproken zou voelen door de statische website waarmee ik op dat ogenblik met mijn bezoekers communiceerde. Ik wist dus absoluut wat ik niet wou en ik zou niet tevreden zijn met een nieuwe webshop zoals er dertien in een dozijn zijn. Ik wou mijn onlineklanten dezelfde ervaring laten beleven als de mensen die ik in de Sint-Pietersnieuwstraat over de vloer krijg.”

Niet alleen inhoudelijk lag de lat hoog, ook technisch stonden we voor een behoorlijke uitdaging. Christophe wou in realtime een overzicht krijgen over zijn voorraad en zijn inkomsten. We moesten dus zijn bestaande Odoo-kassasysteem integreren met de webshop.

Uitwerking

Ik heb zicht op het totaalplaatje. Online of offline? Maakt niet uit. Verkoop is verkoop.

In het vooronderzoek onderwierpen we zowel Christophe als zijn klanten aan een interview.

Christophe: “Newance begreep daardoor zeer snel dat de manier waarop ik in de winkel met mijn klanten omga en de adviserende rol die ik daar opneem een bewuste keuze is en door hen ook als een unieke meerwaarde wordt ervaren. Ik geef advies, cadeautips of sla zomaar een babbeltje met de mensen. Daardoor ben ik niet alleen het gezicht maar ook een deel van de winkel. Dat maakt het verschil tussen PIET Moodshop en een andere interieurwinkel en dus moest dat ook online blijken.”

“Newance ontwikkelde met dat doel een cadeauzoeker. Na het aanklikken van enkele variabelen – zoals leeftijd, budget en stijl – suggereert de tool geschenken die je meteen kan bestellen of toevoegen aan een cadeaulijst. Die cadeaulijst is een digitaal verlanglijstje dat je kan delen met familie en vrienden. Het vermijdt dat je nog langer geschenken krijgt die je eigenlijk niet wil. Na je aankoop kan je foto’s uploaden waarop te zien is hoe je de gekochte producten of geschenken gebruikt, in ruil voor een korting van 5% op je volgende aankoop. Dankzij die functionaliteiten trok Newance mijn wisselwerking met de klant door naar de webshop.”

De webshop, inclusief alle functionaliteiten, werd ontwikkeld op het open source platform Magento. Christophe beheert zelf zijn producten online en publiceert blogposts via het gebruiksvriendelijke CMS. Na een onlineverkoop wordt de stock automatisch gesynchroniseerd. De betalingen worden opgevolgd via Ogone.

Het resultaat

Ik ga mij nog meer toeleggen op het onlinegedeelte en opnieuw een beroep doen op Newance.

Eind 2013 was de nieuwe webshop klaar voor de eindejaarperiode.

Christophe: “Mijn winkel werd opnieuw geboren en dat voelde ik vanaf dag 1. De telefoon rinkelde opvallend veel meer en mijn omzet steeg het 1e jaar met 50%.”

Intussen zijn de fysieke winkel en de webshop op een organische manier naar elkaar toe gegroeid.

“Klanten brengen cadeaulijstjes mee die ze op mijn webshop samenstelden en geven in één adem complimenten over de gebruiksvriendelijkheid van de website. Vaak gaat het over die cadeauzoeker want die vindt iedereen erg plezierig.”

“Het succes van de website heeft mij aan het denken gezet. Mijn fysieke winkel bereikt immers zijn limieten. Daarom wil ik me nog meer toeleggen op het onlinegedeelte. Ik ga dus opnieuw samenzitten met Newance, om de verdere strategie te bepalen.”

Bekijk de webshop

Heb je inspiratie voor een nieuwe website of ontbreekt het net daaraan?

Kom dan even langs voor een kennismaking met ons team. Je vertrekt gegarandeerd met frisse ideeën over de manier waarop je nieuwe website of webshop je bedrijfsactiviteiten doet groeien.

Maak nu een afspraak