Webapplicatie voor MyVandapower

Strategie | Wireframes | Design | PHP

Diagnose en scope

Vandapower verkoopt onderdelen voor industriële batterijen en assembleert die onderdelen ook zelf tot kabelsets die perfect afgestemd zijn op de noden van hun klanten. De markt waarin het bedrijf opereert, is bijzonder specifiek. Vandapower maakt het verschil door in heel Europa bijzonder klantgerichte just-in-time-oplossingen aan te bieden.

We ontwikkelden in een eerdere fase al een B2B-website die als uithangbord van het bedrijf nieuwe leads oplevert. In een tweede fase ontwikkelden we een klantenplatform die bestellingen en administratie vereenvoudigt voor zowel klanten als de mensen van Vandapower zelf.

Kristof Van Der Putten, systeembeheerder bij Vandapower, legt uit waarom een online klantenplatform aan de orde was: “De wereld informatiseert. We wilden daarom een platform laten ontwikkelen waarmee onze klanten ook online hun bestellingen en facturen kunnen opvolgen en bestellingen plaatsen. Newance had eerder onze volledige hoofdwebsite gebouwd. We waren dan ook meteen overtuigd dat zij ook de geschikte partner zouden zijn om dit B2B-klantenplatform te ontwikkelen.”

Kristof Van Der Putten: “De grootste uitdaging was de communicatie tussen ons erp-pakket en het platform. Het hart van de data zit in ons erp-pakket zitten en fungeert dus als basis voor het platform. Omdat we niet voor eeuwig aan 1 pakket wilden vasthangen, wilden we een platform dat niet afhankelijk is van het type erp-systeem.”

Uitwerking

We bouwden een compleet productoverzicht met verschillende productcategorieën en gepersonaliseerde informatie. We schreven een import die de relevante data uit het erp-pakket van Vandapower haalt in de vorm van csv-files, en die daarna automatisch terug inleest in het klantenplatform. Dat gebeurt elk uur en automatisch, zodat de informatie altijd actueel is.

Kristof Van Der Putten: “Newance wist gelukkig goed hoe onze business werkt en welke producten we aanbieden. We zaten samen om te bekijken hoe de data precies in ons systeem zit en wat we precies willen tonen op dat platform. We zaten vrij snel op hetzelfde spoor en hebben duidelijke afspraken gemaakt over het aanleveren van data.”

Klanten van Vandapower kunnen producten bestellen via het platform zoals in een webshop. Ze voegen producten toe via het productoverzicht of via de zoekfunctie, of herhalen een bestelling die ze eerder plaatsten. Daarna kunnen ze hun bestellingen nog aanpassen in het winkelmandje. Dankzij het Javascript-framework vue.js wordt het winkelmandje automatisch aangepast na bewerkingen, zonder dat de pagina opnieuw moet laden. Als een klant een product verwijdert, verandert automatisch ook de totaalprijs, de leveringskosten, de btw, enzovoort.

Kristof Van Der Putten: “Newance gaf ons al vroeg een idee van hoe het dashboard er zou uitzien, aan de hand van wireframes. Toen we daar akkoord mee gingen, begon Newance met ontwikkelen. Telkens als Newance een nieuwe functionaliteit ontwikkeld had, kregen we de primeur om die te testen en feedback te geven. Dat proces verliep zeer efficiënt en zorgde ervoor dat we van alles goed op de hoogte waren.”

Het dashboard is bijzonder gebruiksvriendelijk. Onze klanten gebruiken het regelmatig om hun bestellingen op te volgen en ook onze administratie werkt er dagelijks mee. Zowel wij als onze klanten winnen daardoor veel tijd.

Kristof Van Der Putten

Resultaat

Kristof Van Der Putten: “Klanten bekijken de geschiedenis van eerdere bestellingen en een compleet overzicht van de facturen. Die facturen kunnen ze ook downloaden als pdf. De meeste klanten gebruiken het platform eigenlijk als opvolgingstool.”

Na het plaatsen van bestellingen hebben klanten nog flexibiliteit om die bestellingen te finetunen via deelleveringen. Elke klant kan ook hoofdgebruikers en subgebruikers toevoegen. Bestellingen van een subgebruiker moeten eerst gevalideerd of aangepast worden door de hoofdgebruiker.

Kristof Van Der Putten: “Veel van onze klanten maken gebruik van deelleveringen. Ze bestellen bijvoorbeeld 400 stuks maar willen niet dat die bestelling in 1 keer geleverd wordt. Via het winkelmandje splitsen ze een grote bestelling op in deelleveringen en kiezen ze wanneer die deelleveringen bij voorkeur geleverd worden. We willen ons klanten alle flexibiliteit geven om het platform te gebruiken op de manier die zij verkiezen.”

Benieuwd welke boost we aan jouw onderneming kunnen geven?
Contacteer onsof bel ons op +32(0)9 391 46 26