Website voor Cockaert

Strategie | Wireframes | Newance CMS

Diagnose en scope

Cockaert is al 40 jaar lang dé referentie in Vlaanderen op het vlak van interieur, design en slaapcomfort. De interieurzaak dankt die status aan een ontzettend grote en diverse collectie designmeubelen van de meest tot de verbeelding sprekende designlabels. De 2 showrooms van Cockaert in Meise bezoeken, is altijd een belevenis. Een team experts staat er voor je klaar om je te inspireren en te begeleiden doorheen de collecties en trends.

Het Gentse communicatiebureau Canada verzorgt al 7 jaar lang de marketing en communicatie van Cockaert. Om de volgende stap te kunnen zetten, klopte het bureau aan bij Newance om een nieuwe website te laten ontwikkelen.

Zaakvoerder van Canada, Lien De Vuyst, vertelt waarom een nieuwe website broodnodig was: “Een interieurzaak moet het hebben van een frisse, inspirerende uitstraling. De vorige website was verouderd, en nu Cockaert ter ere van hun 40-jarig bestaan een nieuwe huisstijl liet ontwikkelen en de showrooms liet vernieuwen, moest de website minstens even fris zijn.”

De uitdaging bestond erin om goed aan te geven waar Cockaert voor staat en de rode draad doorheen de collecties te tonen, zonder elk product afzonderlijk te tonen. De collecties evolueren namelijk razendsnel en de concurrentie van webshops is groot.

Lien De Vuyst: “Voor we rond de tafel gingen zitten met Newance, vroegen we ons af of we ook online design zouden verkopen. Maar tijdens de eerste gesprekken werd snel duidelijk dat dat geen goed idee zou zijn. De meerwaarde van Cockaert zit in de persoonlijke service en vakkennis van een groot professioneel team met onder meer interieurarchitecten en montageteams. Cockaert verkoopt geen designstukken maar helpt je om het totaalplaatje te doen kloppen.”

De nieuwe website moest meer doen dan een designcollectie presenteren. Bezoekers moesten ook overtuigd raken door de vakkennis van de medewerkers van Cockaert en geprikkeld worden om de showrooms te bezoeken.

Lien De Vuyst - Canada Gent

Uitwerking

Samen met Canada organiseerden we brainstormsessies met de mensen van Cockaert om de strategische fundamenten van de website vast te leggen.

Lien De Vuyst: “Ik vond het echt sterk hoe Newance op basis van enkele brainstormsessies knopen doorhakte en een duidelijke weg koos. Dat vertaalde zich in een helder plan van aanpak dat ervoor zorgde dat het project altijd mooi op de rails bleef.”

We kozen ervoor om met items als ‘interior’, ‘sleep-sense’ en ‘outdoor’ in de hoofdnavigatie de indeling van de showrooms te volgen. Door niet langer met productcategorieën zoals stoelen en tafels te werken, bood de nieuwe website veel meer mogelijkheden om mensen te inspireren tot een bezoek aan de showroom.

Lien De Vuyst: “Productcategorieën zijn beperkend omdat je vaak blijft hangen op productniveau. We zochten andere rode lijnen doorheen de collectie van Cockaert en kozen ervoor om te werken met thema’s als materialen, designlabels, trends of collecties. Dat schudden we allemaal door elkaar, zodat bezoekers op ontdekking gaan en warm gemaakt worden om de showroom te bezoeken.”

Door te kiezen voor een heel visuele pagina-indeling met blokken, kreeg Canada ontzettend veel flexibiliteit om items toe te voegen, te wijzigen of de volgorde aan te passen. Net zoals de collecties in de showrooms komen de pagina’s tot leven.

Newance bakende onze ideeën af en stuwde het project snel de goede richting uit. Daardoor raakte de website op tijd klaar zonder in te boeten op onze initiële ideeën.

Lien De Vuyst - Canada Gent

Resultaat

Het team met interieurarchitecten, -vormgevers en slaapcomfortadviseurs, kreeg ook een plaats op de nieuwe website, met elk een eigen detailpagina. Bezoekers die contact willen opnemen, krijgen de mogelijkheid om rechtstreeks contact op te nemen met hen of een afspraak in te plannen in de showroom.

Lien De Vuyst: “Door bezoekers een afspraak te laten maken met een van de specialisten, spreekt de nieuwe website op een subtiele manier het juiste publiek aan. Bij de referenties tonen we ook mooi uitgewerkte totaalprojecten van Brussel tot Londen. Dat maakt de meerwaarde van Cockaert tastbaar en vooral visueel. De interieurprojecten spatten van het scherm. Alles aan de website straalt de 40 jaar vakkennis van de zaak uit.”

De nieuwe website werd net voor de feestelijke heropening van de showrooms gelanceerd.

Lien De Vuyst: “De mensen van Cockaert waren ontzettend blij met het resultaat. Alle puzzelstukjes pasten in elkaar. Het resultaat voldeed 100% aan hun verwachtingen. De eerste week wordt de nieuwe website ook overspoeld door bezoekers. Opmerkelijk: toen we vroeger een vacature publiceerden hadden we wel eens moeite om de juiste mensen te vinden. Laatst zetten we een nieuwe vacature online op de nieuwe website en sindsdien stromen de sollicitaties binnen. Dat is een mooi bewijs dat de nieuwe website designliefhebbers prikkelt en aanspreekt.”

Benieuwd welke boost we aan jouw onderneming kunnen geven?
Contacteer onsof bel ons op +32(0)9 391 46 26