Website voor Clips

Strategie | Webteksten | Design | Newance CMS


  • Heldere website als inspirerende etalage voor fysieke winkels
  • Van een verwarrende verzameling websites naar één omgeving met één huisstijl
  • Bounce rate met de helft gedaald
  • Website als marketing motor voor andere kanalen (social media, nieuwsbrief, …)

Diagnose en scope

Clips is al jaren een begrip in Aalst, Asse en omstreken als ‘the place to be’ voor ‘pen, papier en print’. Anno 2019 biedt Clips veel meer aan dan schoolmateriaal en bureaustoelen. Vandaag vind je er 100 grote merken in lifestyle, interieur en gifts & gadgets, goed voor 1.000m2 inspirerende ideeën voor je woon- en werkomgeving.

Omdat het aanbod van Clips de voorbije jaren fors is uitgebreid, dreigde het slachtoffer te worden van haar eigen succes. De vorige website van Clips bestond uit verschillende deelwebsites, met aparte URL’s en een aangepaste grafische uitwerking. Gevolg: de website bezoeker haakte af.

Marketing Manager van Clips Miet Verdonck: “Mensen verdwaalden op onze website. We zaten met een bounce rate van 60 tot 70 procent. De website bezoekers wisten niet waarvoor we stonden en waarvoor ze bij ons terecht konden. Dat gevoel werd trouwens doorgetrokken in de winkels die eveneens een duidelijke profilering misten. Er moest iets veranderen.”

Miet ging aankloppen bij enkele websitebouwers en haar keuze was snel gemaakt: “We zochten een partner die ons hielp bij het bouwen van een heldere website en een duidelijk verhaal. De meest webbouwers hadden het bijna uitsluitend over het design en de grafische aspecten van de site. Enkel bij Newance ging er aandacht uit naar de strategische onderbouw. De keuze was dus snel gemaakt.”

Bij Newance ging de aandacht uit naar de strategische onderbouw. Bij andere webbouwers enkel naar het grafische. De keuze was dus snel gemaakt.

Miet Verdonck

Uitwerking

Miet: “We ontbraken een duidelijke structuur op onze website. Newance dacht met ons mee en wist ons te overtuigen om af te stappen van de deelwebsites en het merk Clips de aandacht te geven die het verdient. Geen aparte URL’s en logo’s meer dus, maar één mooie Clips huisstijl met daaronder de verschillende afdelingen.”

Miet: “Een ander topidee van Newance was om voldoende aandacht te geven aan onze winkels en om mensen via inspiratie “binnen” te lokken. We hebben geen webshop, en het bouwen ervan werd ons door Newance terecht ook afgeraden. De hoofdbedoeling van de website is dan ook mensen naar onze winkels te Aalst en Asse lokken. De Clips winkels staan nu prominent vermeld op de homepage en zijn niet meer verstopt op de contactpagina zoals voorheen. Door te inspireren via blogartikelen triggeren we mensen om onze winkels te bezoeken. Bovendien geeft de nieuwe website perfect de sfeer van onze winkels weer.

Miet: “Vaak willen we à la minute zaken kunnen toevoegen, zoals bij acties en kortingen. We willen dat de site een levendige, inspirerende omgeving is met een vlotte link naar social media.”

Resultaat

Miet: “Vanaf de dag dat de nieuwe site online stond, werden we de positieve effecten gewaar. Zo is de bounce rate met de helft gezakt, van 60 à 70 tot 30 procent. Bezoekers blijven nu gemiddeld langer op de website en er worden ook meer pagina’s bezocht. Deze resultaten geven aan dat de bezoeker nu veel beter vindt wat hij zoekt. De site is veel meetbaarder geworden. We zien wanneer mensen uitstappen en het valt op dat dat vaak na het afronden van een call to action is.”

Miet: “Onze focus op inspiratie werpt ondertussen ook in onze winkels zijn vruchten af. De beloftes die op de website gemaakt worden, worden perfect ingelost. Bezoekers van Clips Aalst en Clips Asse komen terecht in een belevingswinkel waar ze kunnen genieten van inspirerende events en workshops.”

Miet: “De nieuwe site maakt het voor mij makkelijker om vanuit nieuwsbrieven en social media berichten te linken naar webpagina’s. Dat is Iets wat ik vroeger niet deed, omdat mensen er toch de weg kwijt raakten. Al onze media zijn nu gewoon veel beter op elkaar afgestemd waardoor we onze klanten een pak beter kunnen inspireren.”

Benieuwd welke boost we aan jouw onderneming kunnen geven?
Contacteer onsof bel ons op +32(0)9 391 46 26