B2B webshop voor Distri-company

Meer dan 4000 bestellingen sinds de lancering van de webshop
Strategie | Webteksten | Design | Magento 2

Diagnose en scope

Distri-Company is een distributeur die uitsluitend werkt voor security-professionals. Het bedrijf verdeelt alles voor inbraakbeveiliging, camerabewaking, videofonie, toegangscontrole, … Klanten zoals installateurs, speciaalzaken en veiligheidsspecialisten bestellen hun producten online. Dat vraagt natuurlijk om een gebruiksvriendelijk platform waarop professionals razendsnel vinden wat ze nodig hebben.

Tom Thys, ICT Project Manager bij Distri-Company: “Vroeger zaten we bij een kleinere webbouwer. Aangezien wij de afgelopen jaren een grote groei kenden, hadden we nood aan een beter webplatform dat met ons kan meegroeien, betere ondersteuning en een webpartner met meer volume. We wilden ook een groot e-commercepakket waarop we nog lang kunnen blijven vertrouwen. Newance voldeed aan al die eisen en stelde voor om te werken met het e-commerceplatform Magento2.”

Distri-Company heeft verschillende verkoopsentiteiten zoals MY IP Solution, Distri-Company Frankrijk en Osiris - bedrijven met quasi dezelfde werkwijze en filosofie, maar een ander productgamma of geografische focus. Het was de bedoeling dat de webshop 4 varianten kreeg, elk in een eigen huisstijl, maar opgebouwd volgens dezelfde principes.

Tom Thys: “Onze verschillende firma’s zijn nodig om te differentiëren maar in principe hebben ze allemaal hetzelfde type webshop nodig. Alle webshop-varianten moesten synchroniseren met 1 SAP-database, zodat bestellingen en administratie volgens 1 systeem verwerkt kunnen worden.”

Klanten van Distri-Company gebruiken de webshop niet alleen om bestellingen te plaatsen, maar ook om hun eigen klantenservice te ondersteunen. De nieuwe webshop moest geregistreerde klanten ook de mogelijkheid geven om via het dashboard gepersonaliseerde catalogi, prijslijsten en offertes te genereren om de eigen sales en marketing te ondersteunen.

Onze verschillende verkoopsentiteiten zijn nodig om te differentiëren maar in principe hebben ze allemaal hetzelfde type webshop nodig, gekoppeld met 1 SAP-database.

Tom Thys

Uitwerking

Tom Thys: “Het Newance-team leerde onze context kennen tijdens een vooronderzoek. Dat vinden we belangrijk. We hebben een duidelijk visie en groeiverhaal en willen kunnen blijven rekenen op een partner die ons begrijpt bij elke stap die we zetten. We begonnen met 1 webshop maar ons e-commerceverhaal werd groter en groter. Telkens konden we snel een meeting inplannen, onze wensen bespreken en uitbreidingen laten ontwikkelen.”

Om het laden van pagina’s te versnellen, maken we gebruik van Varnish-cache voor Magento2. Varnish bewaart bezochte pagina’s in een extern cachegeheugen waardoor pagina’s niet elke keer opnieuw vanuit de server geladen hoeven te worden. In combinatie met geoptimaliseerde Magento-hosting laden pagina’s in minder dan een halve seconde.

Tom Thys: “We kiezen bewust voor een sobere webshop die razendsnel functioneert. Onze klanten moeten in zo weinig mogelijk klikken een volledige bestelling kunnen afronden. We wilden daarom pagina’s die razendsnel laden, een menustructuur en een flow die zo weinig mogelijk stappen bevat. De mensen van Newance begrepen wat we wilden maar dachten ook met ons mee om onze klanten zo goed mogelijk te servicen.”

De koppeling met SAP Business One was cruciaal. De webshop zelf is gebouwd op Magento2 maar het e-commerceplatform houdt geen productdatabase bij. Alle producten, prijzen en andere data wordt opgehaald uit SAP Business One en gevisualiseerd in de webshop.

  • Elke (nieuwe) klant registreert zich via de webshop
  • Na goedkeuring van Distri-Company wordt de Magento-account met de corresponderende SAP-id gekoppeld
  • Bestellingen op de webshop worden omgezet naar een order in SAP
  • Geregistreerde klanten kunnen via de webshop ook facturen laten genereren

We wilden pagina’s die razendsnel laden, een menustructuur en een flow die zo weinig mogelijk stappen bevat.

Tom Thys

Resultaat

Klanten van Distri-Company hebben niet alleen een platform om bestellingen te plaatsen, maar een dashboard met tools om de eigen sales en klantenservice te professionaliseren. Via het dashboard genereren klanten van Distri-Company gepersonaliseerde prijslijsten, catalogi of offertes, compleet met een eigen logo.

Tom Thys: “We hebben klanten die de tools dagelijks gebruiken. Zo kunnen installateurs de inhoud van het winkelmandje opslaan en downloaden als een overzichtelijke offerte in een Word-document. Na goedkeuring van de klant, kan de bestelling meteen afgerond worden.”

De webshop van Distri-Company is een proces dat blijft evolueren. We werkten bijvoorbeeld een systeem met hoofdgebruikers en subgebruikers uit zodat de mensen van eenzelfde bedrijf toegang krijgen via een eigen account. Dat zorgt vooral voor administratieve vereenvoudiging bij de mensen van Distri-Company.

Tom Thys: “We vinden dat alles goed werkt. Newance overtrof onze verwachtingen door beschikbaar te zijn op elk moment. Ooit was dit onze nieuwe webshop. Nu is het veel meer geworden dan dat. We vonden met Newance een partner die met ons meedenkt, ook op lange termijn.”

Benieuwd welke boost we aan jouw onderneming kunnen geven?
Contacteer onsof bel ons op +32(0)9 391 46 26