Belgunique

  • Webshop met alleen maar unieke Belgische producten op het Magento2-platform
  • Op maat gemaakt dashboard waarmee tientallen ontwerpers hun producten toevoegen en beheren
  • Via het dashboard worden ook alle bestellingen beheerd
  • Mix van unieke producten en inspirerende verhalen
  • Chatfunctionaliteit om alle communicatie tussen klant en producent binnen het platform te houden

     

Diagnose en scope

Belgunique moest het online equivalent worden van een inspirerende winkelstraat vol authentieke boetiekjes. Daar ga je niet naartoe met een boodschappenlijst, maar wel om verrast te worden.

Belgunique is een startup die ontstond uit liefde voor Belgisch talent. Ons land telt ontzettend veel ateliers waarin creatief talent juwelen, keramiek, modeaccessoires en tal van ander handwerk ontwerpen en produceren. Ze zijn dag en nacht in de weer met hun passie – vaak in combinatie met een fulltime of halftime job.

Sofie Smolders – 1 van de bezielers achter Belgunique – vatte daarom het plan op om al die Belgische talenten een digitaal platform te geven waarmee ze over een groter draagvlak beschikken om producten te verkopen en klanten te vinden. Een kwestie van de krachten te bundelen. “Op gespecialiseerde markten, beurzen en in pop-upshops spraken we met veel creatievelingen over hun zakelijke frustraties”, aldus Sofie, “veel ontwerpers hebben een eigen webshop of brengen hun creaties op een tijdrovende manier aan de man, via mail en telefoon. E-commerce is daar een antwoord op, maar het online aanbod is danig versnipperd. We voelden dat er op dat vlak veel ruimte tot verbetering was en dat die creatieve profielen meer dan bereid waren om samen te werken.”

Een webshop in de klassieke zin van het woord moet de bezoeker zo snel mogelijk naar een relevant product leiden. Maar de missie van Belgunique is veel breder. De webshop moest creatieve profielen en liefhebbers van Belgisch design dichter bij elkaar brengen. Niet alleen voor verkoop, maar ook om samenwerking te stimuleren en Belgisch ontwerp in het algemeen op de kaart te zetten.

Sofie: “Van in het begin wisten we dat we ons niet te veel als een webshop wilden profileren. Dat is te commercieel, te beperkend. We wilden van Belgunique het online equivalent maken van een inspirerende winkelstraat vol authentieke boetiekjes. Daar ga je niet naartoe met een boodschappenlijstje, wel om verrast te worden. Newance was het enige webbureau die meteen snapte waar we naartoe wilden en was ook bereid om de strategische denkoefening met ons te maken.”

Uitwerking

We wilden de keten tussen de eindklanten en de ontwerpers zo kort mogelijk houden en de ontwerpers de ruimte geven om hun eigen verhaal te vertellen. Eigenlijk bestellen klanten rechtstreeks bij de ontwerpers, maar het platform leidt alles in goede banen – de bestellingen maar ook de communicatie tussen klant en talent.

We organiseerden verschillende workshops met Belgische ontwerpers erbij zodat we ook zicht kregen op hun noden en voorkeuren. Want de Belgunique-community moest op dat moment nog flink groeien en dat kon enkel als het dashboard laagdrempelig en gebruiksvriendelijk was. Daarom hebben we het volledige dashboard op maat gebouwd op Magento2. De standaardvoorzieningen van het e-commerceplatform volstonden niet.

Sofie: “Bij een normale webshop worden producten door 1 administrator toegevoegd. Wij wilden de mogelijkheid geven om hun producten zelf toe te voegen, de prijzen in te stellen, foto’s toe te voegen, enzovoort. Het was niet de bedoeling dat wij – als facilitator – voortdurend telefoontjes kregen met vragen over die functionaliteiten. Het dashboard moest zichzelf uitwijzen als we wilden dat het ook gebruikt zou worden.”

“Bovendien wilden we de ontwerpers ook de ruimte laten om hun eigen verhaal te vertellen. We zijn een community van tientallen diverse creatievelingen uit gans België en die diversiteit moesten we uitspelen.”

Quasi alle producten in het aanbod zijn uniek. Het aanbod varieert van postkaartjes tot meubels en de aangesloten ontwerpers zijn zelf verantwoordelijk voor de verzending.

Sofie: “We wilden de keten tussen de eindklant en de producent zo kort mogelijk houden en pasten daarom het dropshipping-principe toe: bestellingen en verzendingen zijn de verantwoordelijkheid van de talenten. Wij staan wel in voor de kwaliteitscontrole en zorgen ervoor dat alles zo gestroomlijnd mogelijk verloopt.”

“De webshop is dus ook voor de aangesloten ontwerpers een tool om hun bestellingen op te volgen en af te handelen. Bovendien kunnen bezoekers zelfs rechtstreeks berichten sturen naar de ontwerpers via het platform, bijvoorbeeld om maatwerk te bespreken. Zo houden we alle communicatie tussen eindklant en talent binnen de grenzen van het platform.”

Na elke bestelling genereert de webshop een label met de verzendingsgegevens. Die plakken ze op het pakket en de verzendingpartner doet de rest. Ook facturen worden automatisch gegenereerd en alle administratie tussen klant, talent en Belgunique vindt plaats in het dashboard.

Resultaat

Hoe gek onze ideeën ook waren, Newance deed op zijn minst de moeite om ze waar te maken. Zo is onze webshop echt geworden zoals we die in ons hoofd hadden.

De homepage moest een inspirerend portaal worden vol verhalen en producten. Via het dashboard dat we op maat ontwikkelden op het Magento2-platform, hebben de beheerders bijzonder veel vrijheid om de homepage te beheren. Blogberichten, talentenstories, producten, productcategorieën: de mensen van Belgunique bouwen de homepage volledig op met verschillende blokjes en kunnen die mix op elk moment opnieuw door elkaar schudden.

Sofie: “Ons idee was aanvankelijk heel conceptueel. We waren volledig afhankelijk van de webbouwer om dat concept vertalen naar een concreet online platform. Bij Newance hebben we altijd veel vertrouwen gevoeld. Hoe gek onze ideeën ook klonken, Newance deed op zijn minst de moeite om daadwerkelijk te onderzoeken hoe ze dat konden realiseren. Zo is onze webshop echt geworden zoals we het initieel in ons hoofd hadden. Nooit kregen we het gevoel dat we luchtkastelen aan het bouwen waren.”

“De homepage is geen statisch gegeven. De verzameling ‘tegels’ met producten of verhalen kunnen we zelf aanpassen wanneer we dat willen, via het gebruiksvriendelijke dashboard. Die dynamiek is belangrijk. Bezoekers lezen over onze ontwerpers, onze community en de productieprocessen. Mooie, grote foto’s maken dat ook zichtbaar. De bezoekers stappen virtueel binnen in ateliers over heel België.”

Het was niet evident om het zeer diverse aanbod onder te brengen in categorieën. Gaandeweg leerden we dat die indeling niet al te strikt hoeft te zijn. Belangrijker is dat de bezoekers geprikkeld worden om op ontdekking te gaan.

Sofie: “De feedback die we krijgen is heel positief en toont aan dat de bezoekers goed snappen wat ons concept inhoudt. Dat is belangrijk, want deze webshop is ons enige verkoopkanaal. Ook de pers pikte ons verhaal op en dat voelden we meteen: in de eerste week na de lancering vonden meer dan 1000 unieke bezoekers de weg naar onze webshop.”

Bekijk de website

Heb je inspiratie voor een nieuwe website of ontbreekt het net daaraan?

Kom dan even langs voor een kennismaking met ons team. Je vertrekt gegarandeerd met frisse ideeën over de manier waarop je nieuwe website of webshop je bedrijfsactiviteiten doet groeien.

Maak nu een afspraak