Zoekwoord ‘(not provided)’ in Google Analytics

Geschreven door Pieter op 12/08/2013

Waar komt ‘(not provided)’ vandaan?

De grootste oorzaak van het '(not provided)' verkeer in Google Analytics is het feit dat ingelogde gebruikers zoeken in de beveiligde (https) omgeving van Google. Google probeert op deze manier de privacy van haar gebruikers te beschermen door de ingegeven zoekwoorden niet meer weer te geven in Google Analytics. Ingelogde gebruikers zijn mensen met een Google account die op het moment van hun zoekopdracht ingelogd zijn binnen de Google omgeving. (bv voor Gmail, Youtube, Google+)

Door deze aanpassing zijn ruim 30% van de zoekwoorden '(not provided)' geworden. Dit zijn dus zoekopdrachten naar je website waarvan je niet kan zien met welke zoekwoorden men gezocht heeft. In de toekomst zal dit percentage nog stijgen want steeds meer mensen hebben een Google account.

‘(not provided)’ zoekwoorden toch achterhalen?

Nu vraag je je natuurlijk af: kan ik de zoekwoorden die verborgen zijn achter ‘(not provided)’ toch opzoeken? Ja en neen, er zijn wel enkele tools waardoor je ze te weten kan komen maar die zijn nooit 100% compleet.

Enkele tools of mogelijkheden om '(not provided)' te achterhalen:

  • Google Adwords
  • Google Webmaster Tools
  • Geavanceerde filter in Google Analytics

Google Adwords

Een manier om te achterhalen door welke zoekwoorden je website goed wordt gevonden, is adverteren met Google Adwords. Google geeft namelijk nog wel alle zoekwoorden door aan de adverteerders die via Adwords advertenties instellen en kopen.

Hiermee kan je achterhalen of de zoekwoorden jou ook iets opleveren (leads, conversie). Het nadeel is natuurlijk dat deze manier geld kost.

Google Webmaster Tools

Google houdt informatie over zoekwoorden en het bezoek aan jouw website wel nog bij in hun Google Webmaster Tools. Deze tool is gratis en vertelt je dus nog steeds op welke zoekwoorden je gevonden wordt.

Geavanceerde filter in Google Analytics (beste manier)

Een andere manier om te achterhalen welke zoektermen er verstopt zitten achter '(not provided)' is het maken van een geavanceerde filter. Concreet voeg je een filter toe die toont op welke pagina een bezoeker met het zoekwoord '(not provided)' is geland.

In deze filter zie je dan niet meer het totaal aantal bezoekers op het zoekwoord '(not provided)' maar alle '(not provided)' bezoekers worden opgesplitst op basis van de landingspagina waar ze binnen gekomen zijn via Google.

Meer uitleg over het aanmaken van een filter in Google Analytics.

Instellen filter (dit doe je best op een kopie van je Google Analytics profiel om je originele inkomende data van Google Analytics niet te vervangen door gefilterde data)

Meer informatie over dit onderwerp kan je vinden op volgende links:

 

Geschreven door
Pieter Cappelle

Zaakvoerder en back-end developer. Stelt alles in vraag tot statistieken hem het antwoord geven. Gehuwd met Veerle en papa van Emma & Lisa. Izegemnaar in hart en nieren.

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.