Zo zet je je (nieuwe) webshop in de kijker

Geschreven door Matthieu op 04/04/2018

Een nieuwe winkel geopend? Dan zie je de hapjes en schuimwijn meteen voor je. Met slingers, toeters en bellen.

De lancering van een nieuwe webshop gaat vaak gepaard met minder festiviteiten. Je kan natuurlijk geen receptie geven in een webwinkel. Met deze tips zorg je ervoor dat je dat momentum toch benut. 

Breng je klanten op de hoogte (en vraag hun raad)

Had je al een webshop? Betrek dan je klanten bij de vernieuwingen. Vraag hen wat beter kan en breng hen op de hoogte van de veranderingen

Je kan niet zomaar hun vertrouwde omgeving aanpassen zonder dat te kaderen. Geef hen het nieuws in primeur, zodat ze zich belangrijk voelen.

  • Stuur een nieuwsbrief naar je klanten (vergeet de link naar de webshop niet!)
  • Publiceer een blogbericht op je website
  • Plaats een pop-up of een banner op je website

Omschrijf goed wat de voordelen voor je (potentiële) klanten zijn

Waarom zou ik online bestellen?

Als eigenaar van een webshop is het antwoord op die vraag een evidentie. Je (potentiële) klanten zien niet altijd de meerwaarde. In een B2B-omgeving zijn mensen bijvoorbeeld gewoon om te telefoneren bij elke vraag of bestelling. De transitie naar digitale dienstverlening gaat niet vanzelf, want mensen zijn gewoontedieren.

Wijs op de voordelen voor de klanten in al je communicatie, zodat ze voelen dat de webshop er in de eerste plaats voor hen is:

  • Een webshop is niet gebonden aan kantooruren
  • Productinfo en prijzen zijn direct raadpleegbaar
  • Vergelijk tientallen producten
  • Maak verlanglijstjes aan
  • Maak gebruik van een bestellingshistoriek en herhaal bestellingen

Pak uit met een lanceerpromotie

Promoties doen het altijd goed. Slimme promoacties betalen zich op lange termijn terug. De lancering van je nieuwe webshop is het perfecte moment om bezoekers kennis te laten maken met je aanbod.

  • Geef korting op producten waarmee je je echt onderscheidt van de concurrentie
  • Geef korting aan bezoekers die een account aanmaken
  • Zorg ervoor dat een banner voldoende visibiliteit geeft aan je actie

Denk aan de pers

Bied je nicheproducten aan of ben je actief in een nichesector? Dan zijn er vast tal van nichebladen, vakbladen of nichesites die graag over je webshop berichten. Schrijf een persbericht, met enkele quotes die journalisten kunnen citeren en nodig journalisten uit om contact op te nemen.

Tip: Creëer nieuwswaarde. De overtreffende trap doet het in dat opzicht altijd goed:

  • De eerste webshop die x verkoopt
  • De grootste webshop van Oost-Vlaanderen

Je vindt makkelijk inspiratie door ‘webshop’ te googelen binnen de categorie nieuws.

Begin met AdWords

Een goed ingestelde AdWords-campagne werkt als een magneet op potentiële klanten. Wie op een advertentie klikt, heeft namelijk meestal een concrete koopintentie. Zeker als je nicheproducten aanbiedt, kan je heel nauwkeurig targetten.

  • Bepaal eerst hoeveel euro je wil of kan besteden per verkoop
  • Definieer verschillende doelstellingen: wil je meer exposure genereren? Of verkoop stimuleren?

Bekijk wat we voor je AdWords-campagnes kunnen betekenen

Zet je webshop ook offline in de kijker

Een gouden tip: maak geen onderscheid tussen je online en je offline winkel. Overal waar je je klanten ontmoet, kan je je webshop in de kijker zetten.

Denk aan:

  • Een pagina in je productcatalogus
  • Een bordje of display op je kassa of in je onthaal
  • Gesprekken met (potentiële) klanten
  • Een tablet in je winkel die het aanbod van je webshop presenteert

Zorg ervoor dat je voldoende profiteert van het momentum van de lancering van je (nieuwe) webshop. Zelfs je fysieke winkel krijgt daardoor wat extra wind in de zeilen. Een kwestie van goed plannen en de juiste strategie kiezen.

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.