5 dingen die ik leerde tijdens de workshop ‘Schrijven voor het web’ van AGConsult

Geschreven door Matthieu op 25/08/2015

Een maand geleden was mijn eerste werkdag bij Newance: “Ik heet Michiel, ben 27 jaar oud en start hier als copywriter.” Mijn doel: actiegerichte teksten voor onze klanten schrijven.

Om dat doel te bereiken volgde ik, samen met een collega, de workshop ‘Schrijven voor het web’ van AGConsult. Dat was een echte eye-opener, ondanks aardig wat schrijf-kilometers op mijn teller. Ik leerde namelijk afstand te doen van enkele vastgeroeste schrijfgewoontes.

1. Schrijf fouten

Heb je mijn schrijffout in de inleiding gezien? ‘Schrijf-kilometers’. Volgens de regels van het Groene Boekje moet ik die samenstelling aan elkaar schrijven. Maar ik moet in de eerste plaats de lezer dienen en niet de regels van de kunst. Een simpel streepje zorgt voor meer duidelijkheid. Bewust (lichte) fouten schrijven valt me zwaar, maar trots mag leesvriendelijkheid niet in de weg zitten.

2. Cursief = onduidelijk

Een maand geleden schreef ik ‘eye-opener’ nog cursief, om aan te tonen dat het een Engels woord is. Mijn excuses voor die betutteling. Lezers weten heus wel dat eye-opener Engels is. Cursieve woorden zien er ook niet goed uit op een beeldscherm. Als ik betutteling afweeg tegenover leesvriendelijkheid is de keuze snel gemaakt.

3. Gebruik geen bloktekst

Kunstzinnige schrijvers houden van blok-uitvulling. Maar online heeft niemand iets aan die opmaak. Old school links uitvullen werkt nog altijd het best. Het brein ziet bloktekst als een afbeelding en niet als een verzameling zinnen. Vergelijk deze paragraaf maar met de andere in deze tekst. Een kanttekening: dat geldt enkel voor online teksten. In print is bloktekst wel aanvaardbaar.

4. Spreek met je toetsenbord

Probeer geen indruk te maken met stijve taal. Woorden als ‘immers’ kan je immers weglaten (ook hier). Tijdens een gesprek – zelfs in een commerciële context – laat je stijve constructies met ‘wensen’, ‘dienen’ en ‘aangaande’ achterwege. Spreek en schrijf als een mens, niet als een computer of priester-leraar. Wees gewoon jezelf.

5. Neem je tijd

De eerste versie van deze blogpost was dubbel zo lang. Ik had mijn inleiding bijvoorbeeld  weelderiger aangekleed, want het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Kill your darlings. En dat kost tijd. Blaise Pascal schreef in de 17e eeuw: “Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte.” En dat was vóór het internet. Een gouden regel luidt: online informatie moet 50 procent korter zijn dan offline. Daarom ga ik nu stoppen met deze blog.

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.