Weet jij wat je bezoekers komen doen op je website?

Geschreven door Matthieu op 06/11/2012

Vorige week las ik het artikel "Empathy: the web professional’s greatest skill" van Gerry McGovern, een persoon waar ik al enorm veel van heb bijgeleerd, over empathie als belangrijkste skill voor een webontwikkelaar. Je moet weten waar (potentiële) klanten naar op zoek  zijn op het internet en dat doe je door buiten te komen. Ook programmeurs moeten van achter hun bureau komen en op onderzoek uit gaan. Het is schrijnend om te zien hoeveel programmeurs niet exact weten voor welke mensen ze iets aan het doen zijn.

Vorig jaar zijn we bij Newance op zoek gegaan naar hoe het komt dat de meeste websites niet leiden naar de conversie die verwacht wordt. Dat komt, zoals Gerry McGovern zegt, omdat sommige webbouwers niet weten waarom mensen op websites komen, naar wat ze precies op zoek zijn.

Er worden veel websites gebouwd vanuit veronderstellingen van wat bezoekers op een website komen doen en van wat hen overtuigt om een taak uit te voeren. Dit wordt meestal besproken tussen de webbouwer en de CEO van het bedrijf waarvoor ze werken.

Het is belangrijk om te beseffen dat de meerwaarde van een product of dienst anders gezien wordt vanuit het standpunt van een (potentiële) klant in vergelijking met het standpunt van de CEO.

Daarom hechten we zoveel belang aan een bezoekersonderzoek. Via dat bezoekersonderzoek komen we te weten naar welke oplossingen en informatie websitebezoekers op zoek zijn, met welke woorden ze daarnaar zoeken en wat hen zal overtuigen om actie te ondernemen (iets kopen, een offerte aanvragen, contact opnemen,...). We gebruiken deze input én het interview met de zaakvoerder(s) van het bedrijf om een website te bouwen.

Een bezoekersonderzoek kunnen we op 2 manieren doen: ofwel telefoneren we 3 mensen per doelgroep en doen we een kort telefonisch interview ofwel brengen we een paar (potentiële) klanten samen met de CEO van het bedrijf om er zo voor te zorgen dat deze mensen opbouwende feedback geven over de manier van communiceren van het bedrijf en wat hun overtuigt heeft om in zee te gaan met het bedrijf.

We praten zo weinig mogelijk over het product, omdat we de intrinsieke motivatie ondervragen en peilen naar wat de mensen hun nr1  probleem is als ze op zoek gaan naar product x of dienst y.

Het is vanzelfsprekend dat als je een website hebt die de info geeft waar mensen écht naar op zoek zijn en ze dan ook nog eens op een gebruiksvriendelijke manier een taak kunnen uitvoeren, je conversie stijgt.

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.