Waarom je het schrijven van je webteksten best overlaat aan een web copywriter

Geschreven door Matthieu op 22/05/2013

De essentie van je (online) communicatie is de boodschap die je brengt aan je (potentiële) klanten. Het schrijven van je webteksten laat je dus best over aan een goede web copywriter.

Je kan op 2 manieren communiceren met je (potentiële) klanten:

  • Face to face zoals bijvoorbeeld op een netwerkevent, tijdens een salesgesprek, tijdens een opvolgingsgesprek, ...
  • Via de inhoud van je website, blogberichten, sociale media, reclame, ...

Focus op de behoeften van je lezers

Je website, je blog, nieuwsbrief, ... zijn dragers van een boodschap die je wil overbrengen. Iedereen wil klantgericht communiceren, maar wie doet het écht en wie doet het goed? De essentie van klantgericht communiceren zit in de antwoorden op de volgende 4 vragen:

  1. Wie is mijn klant?
  2. Wat is zijn/haar probleem?
  3. Hoe los ik dat probleem op?
  4. Welke meerwaarde heeft de klant door met mij samen te werken?

Webteksten zijn pas klantgericht als je schrijft vanuit de behoeften van je (potentiële) klant. Als je hun woorden gebruikt en luistert naar je klanten in plaats van je eigen verhaal te schreeuwen.

Web copywriting is een vak apart

De technologie die gebruikt wordt voor het maken van de websites, blogs,... zit bij de meeste bedrijven wel goed maar in vele gevallen wordt de verantwoordelijkheid voor het schrijven van webteksten bij de KMO-leider gelegd. De 2 grootste problemen zijn hierbij:

  • De web copywriting ligt in handen van de KMO-leider die de teksten schrijft vanuit zijn/haar eigen standpunt. De manier waarop (potentiële) klanten kijken naar je producten/diensten/bedrijf is vaak anders. Empathie en helikopterzicht gaan hier verloren.
  • De meeste KMO-leiders hebben weinig tijd en geen kennis van het schrijven van webteksten.

De essentie van de communicatie, de inhoud/boodschap, wordt vaak verwaarloosd in het online verhaal. Dit komt doordat KMO-leiders geen contact hebben met hun websitebezoekers en dus weinig voeling hebben met de behoeften van hun websitebezoekers.

We zijn allemaal op zoek naar woorden

Op het eind van de rit zijn we allemaal op zoek naar woorden op het internet. Het zijn die woorden die mensen overtuigen om iets te doen op je website. Je huisstijl moet doorgetrokken worden maar het zijn de webteksten die uiteindelijk overtuigen.

Goede web copywriting maakt ook duidelijk wat je essentiële meerwaarde is ten opzichte van je concurrenten. Je gebruikt de woorden die je (potentiële) klanten gebruiken en communiceert zo je unieke meerwaarde.

Het doel van je website is dat bezoekers snel doorhebben dat ze bij jou aan het juiste adres zijn, of niet. Want in beide gevallen betekent het tijdswinst voor zowel jou als je klanten. Je vertelt niet dat je de beste bent, je vertelt wat de voordelen zijn door met jou samen te werken.

Als mensen op een gebruiksvriendelijke manier de juiste informatie terugvinden op je website en overtuigd worden om een taak uit te voeren (vb contact opnemen, aankoop,...) is iedereen gelukkig. Je websitebezoeker heeft snel gevonden wat hij zoekt en jij hebt een nieuwe klant. Bovendien helpen klantgerichte webteksten je ook hoger scoren in de Google-resultaten.

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.