Focus op de juiste meetgegevens die gegenereerd worden door je website

Geschreven door Pieter op 31/05/2013

Het doel van je website is je (potentiële) klanten zo snel mogelijk te overtuigen dat jij hebt wat ze zoeken. Aan de hand van de statistieken en data die door Google Analytics worden bijgehouden, kan je afleiden of je website daar ook effectief in slaagt. Meten is bijgevolg voor je website de basis van weten.

Een website laten bouwen en klaar, het is een gedachte die bij veel bedrijven leeft. Helaas is niets minder waar.

Doordat elk bedrijf anders is, iedere website andere doelen heeft, is elke ervaring op het web uniek. Elke keer opnieuw is het een nieuwe zoektocht naar de manier waarop je optimaal kan inspelen op de noden van je websitebezoekers om uiteindelijk je bedrijfsresultaat te doen groeien.

De juiste data

Voor het opvolgen van de taken die je websitebezoekers uitvoeren, maken we gebruik van de meetgegevens die Google Analytics ons verstrekt. Het is echter belangrijk dat je de juiste zaken meet. Het aantal bezoekers die per dag je website aandoen, kan indrukwekkend zijn maar dat is niks waard als geen van die bezoekers een actie onderneemt die op een of andere manier nuttig is. “Conversie” heet dat. Nuttige informatie kan bijvoorbeeld zijn:

  • Hoeveel personen hebben zich ingeschreven op de nieuwsbrief?
  • Op welke pagina’s verlaten de (potentiële) klanten je website en waarom?
  • Wat zijn de meest gelezen pagina’s?
  • Wat zijn de minst gelezen pagina’s en waarom?
  • Voor welk bedrag heb ik vandaag verkocht in mijn webshop en wat is het meest bekeken product?
  • ...
     

We krijgen een antwoord op deze vragen door de juiste zaken te meten:

  • Waar verloopt het uitvoeren van taken goed?
  • Waar verloopt het uitvoeren van taken minder goed?
  • Hoe lang duurt het uitvoeren van een taak?
  • ...
     

Met die informatie kunnen we samen met jou uitzoeken wat je (potentiële) klanten in de weg staat om een taak uit te voeren en krijgen we inzicht in vragen en opmerkingen als: 

  • Waarom vult niemand mijn contactformulier in?
  • Ik heb meer dan 100 bezoekers per dag maar geen enkele die actie onderneemt.
  • Niemand schrijft zich in voor de nieuwsbrief. 
     

De oorzaak van onvoldoende conversie is meestal:

Door het wegwerken van al deze obstakels zal de conversie van je website verhogen en je bedrijfsresultaat stijgen. En daar zijn we goed in, want de resultaten van onze referenties liegen er niet om.

Geschreven door
Pieter Cappelle

Zaakvoerder en back-end developer. Stelt alles in vraag tot statistieken hem het antwoord geven. Gehuwd met Veerle en papa van Emma & Lisa. Izegemnaar in hart en nieren.

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.