5 learnings waarom webcopy meer is dan verhaaltje

Geschreven door Thijs op 22/08/2018

Laat ons beginnen bij het begin. Ik ben Thijs, de nieuwe copywriter bij Newance. Mijn werkdomein binnen dit energiek webbureau te Nazareth? De wondere wereld van de webcopy. De inhoud van mijn toolbox? 26 letters en een paar leestekens. Mijn doel: teksten schrijven die zorgen voor verbinding en onze klanten dichter bij hun klanten brengen. Mijn (niet zo geheime) wapen: Google!

We zijn één maand aan de slag bij Newance. Tijd voor een stand van zaken. Wat is me ondertussen opgevallen? Je leest het in 5 inspirerende learnings!

Vriendjes worden met Google.

Webcopy moet meer zijn dan sloganesk taalgebruik, machtige metaforen en aardige alliteraties. Wie wil scoren met webcopy, die houdt Google best te vriend. Je mag nog de meest inspirerende teksten schrijven, hou je je niet aan de “regels” van Google, dan mag je fluiten naar clicks en conversies.

Regel 1: Maak een goede eerste indruk.

De eerste indruk, het is een tip zo oud als een Commodore 64. Wil je een website die makkelijk vindbaar is in Google? Streef dan naar volledigheid: de juiste webteksten, een heldere structuur, inhoudelijke blogberichten, wervende title tags en description tags… Google houdt niet van half werk. Zorg ervoor dat de puzzel past.

 

Regel 2: Aandacht! Aandacht! Aandacht!

Zoals gezegd: webcopy dient een vooropgesteld doel: verbinding creëren en vertrouwen opbouwen bij klanten om dan in een volgende fase concrete resultaten (lees: conversies) te behalen. Natuurlijk mag webcopy, net zoals een boek of een krantenartikel, de lezer entertainen, informeren en/of inspireren (graag zelfs!),maar daar blijft het niet bij. Webteksten zijn bij voorkeur teksten die de aandacht trekken. En vooral ook: de aandacht vasthouden. Webcopy heeft niet de luxe van tijd en ruimte. Een website is geen e-reader. Hou de pagina’s fris en overzichtelijk. Gebruik prikkelende titels en schrijf hapklare bodycopy. De surfende medemens heeft weinig tijd. Stel zijn geduld niet op de proef.

Regel 3: Van aandacht naar actie.

Ok, je bent waar je wilt, je hebt de aandacht van je lezer. De volgende stap is deze te verzilveren. Aan het eind van de rit moeten webteksten aanzetten tot een gewenste actie: een telefonisch contact, een aankoop van een product, een reactie op je site … Hier betreden we het terrein van de CTA’s (call-to-actions). Laat de lezer via doeltreffende triggerwoorden overgaan tot actie. Wees direct, duidelijk en creëer urgentie. Het equivalent van een ronde rode knop dus, maar dan in letters.

Bing? Ecosia? DuckDuckGo? No way: T.I.N.A.!

Frons je je wenkbrauwen bij het lezen van bovenstaand titeltje? Wel, dat zegt dan alles over de alleenheerschappij van Google. Alternatieve zoekmachines als Bing en Ecosia komen nog niet aan de hielen van het grote Google, dat in België goed is voor meer dan 90% van de zoekopdrachten. Als web copywriter knoop je daarom best goed in de oren: There Is No Alternative (TINA). Wie gevonden wil worden, kan niet om Google heen.

Ziezo, mijn eerste twee weken bij Newance zijn voorbij gevlogen. Google en ik zijn ondertussen de beste vrienden. Ik leerde hoe je via webcopy nóg beter de aandacht kan trekken en voor verbinding kan zorgen. Ja, ik kreeg ook een vriendschapsverzoek van Bing maar beloofde aan Google niet meteen andere vrienden te maken. Om maar te zeggen: we doen er alles aan om via krachtige webteksten nog betere (zoek)resultaten te bekomen. Iets wat onze klanten én hun eindklanten alleen maar ten goede zal komen.

To be continued...

Geschreven door
Thijs Ameye

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.