4 redenen waarom we graag moeilijke schrijftaal gebruiken

Geschreven door Matthieu op 03/11/2015

Bedrijven houden van innoveren maar de taal die ze spreken is hopeloos verouderd. Mails, folders en websites van ondernemingen staan vaak stijf van het ambtenarees. Dat is het taaltje dat ambtenaren in de jaren 70 spraken, toen schoonschrift en etiquette nog schoolvakken waren. De oorzaak? Enkele verkeerde veronderstellingen.

1. We willen ons een slim imago aanmeten

Mensen die een intelligente indruk willen maken, goochelen met vakjargon en moeilijke termen om hun intellectueel kapitaal te onderstrepen. Een zeer menselijke strategie die het omgekeerde effect heeft. De Amerikaanse psycholoog Daniel Oppenheimer onderzocht welk taalgebruik schrijvers een intelligent imago geeft en ondervond dat eenvoud niet alleen siert maar ook slimmer maakt.

Lezers vinden auteurs van teksten vol lange, moeilijk woorden onzeker en onbekwaam. Oppenheimer bewees dat we toegankelijkheid met intelligentie associëren. In bedrijfscommunicatie worden eenvoudige woorden te snel vervangen door hun opgeblazen broertjes. Daardoor missen boodschappen hun doel.

Vergelijk: ‘Doch’ en ‘maar’. ‘Echter’ en ‘maar’. ‘Tevens’ en ‘ook’. ‘Immers’ en ‘want’.

2. We willen betrouwbaar zijn

Om een betrouwbare indruk te maken, kiezen we gevoelsmatig voor de taal van gezaghebbende instanties, zoals de overheid. Dat is helemaal achterhaald. Mensen wantrouwen bureaucratie en de geuzennaam ambtenarees verwijst naar dat administratief overheidskluwen.

Vooral webshops staan of vallen met betrouwbaarheid. De consument geeft zijn persoonlijke gegevens niet graag prijs en al zeker niet online. De Nederlandse webshop Coolblue haalt die drempel weg door heel duidelijke, menselijke taal te gebruiken. Zelfs de algemene voorwaarden lees je met plezier. Daardoor groeide Coolblue uit tot een succesvolle, betrouwbare onlinewinkel.

Vergelijk: ‘Vervolledig onderstaand formulier’ en ‘Wij leren je graag wat beter kennen. Heb je daar geen bezwaar tegen? Vul dan onderstaande gegevens in’.

3. We willen op veilig spelen

Ambtenarees staat vol algemeenheden. Hoe duur de woorden ook klinken, de boodschap blijft erg flauw. Elk bedrijf biedt ‘de hoogste kwaliteit met de klantvriendelijkste service aan de scherpste prijs’. Wat leren we daar uit? Niets. Met zulke zinnen spelen ondernemingen op veilig. Ze willen geen concrete beloftes maken die ze misschien niet kunnen waarmaken.

Goede kwaliteit, klantvriendelijkheid en scherpe prijzen moet je tastbaar maken. Zeg dat je binnen 24 uur terugbelt in plaats van het vage ‘zo spoedig mogelijk’. Laat je klanten niet in het ongewisse en steek je nek uit. Dan weten ze dat je niets te verbergen hebt.

Vergelijk: ‘Onze klantendienst staat altijd tot uw beschikking’ en ‘Wij antwoorden binnen 30 minuten via Facebook’.  

4. We zijn bang voor ongemakkelijke stiltes

Daarom vullen we de stilte – of de witruimte – met overbodige woorden. Smalltalk op corporateniveau. Geschreven teksten moeten daarom op dieet. De angst voor witruimte is een overblijfsel uit de tijd dat je schoolopstel minstens 2 A4’s lang moest zijn om een voldoende te halen.

Passieve zinnen, lange woorden en samengestelde zinnen vreten die witruimte op. Door het mes in een tekst te zetten wordt die korter en efficiënter. Less is more. Een korte tekst kost vaak meer werk dan een lange tekst, maar het is de moeite waard.

Vergelijk: ‘Wij willen graag samen met u overlopen of er een opleiding samengesteld kan worden die is aangepast aan de specifieke noden en de interesses van uw groep’ en ‘Samen zoeken we een geschikte opleiding’.

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.