Verslag seminarie: ‘Maak van GDPR een kwaliteitslabel voor je website of webshop’

Geschreven door Matthieu op 29/11/2017

Omdat we veel vragen kregen van klanten over GDPR en de gevolgen voor hun website of webshop, organiseerden we samen met Deloitte een gratis seminarie om ondernemers en bedrijven op weg te helpen naar GDPR-compliance.

Meer dan 60 deelnemers vuurden hun vragen af naar ons panel en de GDPR-experts van Deloitte. We bundelen hieronder enkele take-aways, die tijdens het seminarie de aanleiding vormden voor een interactief debat.

Het belangrijkste is dat elk bedrijf, zelfs kmo, bewust is van GDPR en zijn verantwoordelijkheid neemt om klaar te zijn.

Er bestaan meerdere manieren om GDPR-compliant te zijn

GDPR-compliance bereik je niet door te voldoen aan een set standaardregels. Het is belangrijk dat elk bedrijf eerst goed nadenkt over zijn privacy-doelstellingen en verantwoordelijkheden:

  • Informeer je medewerkers of toch zeker de medewerkers die met persoonsgegevens in aanraking komen
  • Maak een privacy-statement op op maat van je bedrijf
  • Denk na over welke data je werkelijk nodig hebt

De privacycommissie wil in de eerste plaats zien dat bedrijven GDPR serieus nemen. Transparantie is het kernwoord: wees altijd helder over de verwerking van persoonsgegevens.

Tips voor je website of webshop:

  • Je kan je persoonlijke accenten leggen in GDPR-compliance
  • Je kan nog steeds veel data verzamelen, zolang je dat transparant doet

Draai je manier van denken om: ‘need to have’ in plaats van ‘nice to have’

De oude privacy-richtlijnen laten heel veel toe wat betreft informatieverwerking. Dat zorgt ervoor dat veel bedrijven heel gulzig zijn naar dataverzameling toe. Denk maar aan de ontzettend lange invulformulieren die je te pas en te onpas moet invullen.

De GDPR eist dat je aantoont waarom je gegevens nodig hebt en voor welke doeleinden. We gaan niet langer denken ‘wat kunnen we precies met deze data doen?’ Europa wil dat we eerst gaan nadenken over de doelstellingen van dataverzameling en dat die doelstellingen ook duidelijk communiceren, bijvoorbeeld in het privacy-statement.

Tips voor je website of webshop:

  • Korte formulieren zijn beter voor conversie
  • Je straalt meer vertrouwen uit naar je bezoekers. Zeker bij e-commerce is dat belangrijk

Pak uit met je GDPR-compliance

GDPR boezemt veel ondernemers angst in, terwijl het net iets is om trots op te zijn. Zie de GDPR niet als iets dat opgelegd wordt. GDPR-compliance wordt een evidentie. Je bezoekers en klanten zullen ernaar vragen of spontaan op zoek gaan naar je privacy-statement.

Pak dus uit met je compliance. En doe dat op een originele, persoonlijke manier. Je klanten zullen gecharmeerd zijn.

Tips voor je website of webshop:

  • Stop je verplichte opt-ins niet weg, maar zie ze als bakens van vertrouwen
  • Stuur een nieuwsbrief naar je e-mailbestand over je inspanningen
  • Vermeld je DPO (Data Protection Officer) op je website of webshop

Heldere taal betekent meer dan juridische taal

GDPR is een juridisch gegeven. Erover communiceren doe je in een andere taal. Zelfs je privacy statement mag heldere taal bevatten die lekker leest. Je verbergt niets, dus waarom zou je taal gebruiken die dat impliceert?

GDPR is in het voordeel van je klanten. Laat dat dan ook klaar en duidelijk weten.

Tips voor je website of webshop:

  • Laat je juridische teksten ook bekijken door een copywriter
  • Gebruik microcopy om de voordelen voor je website- of webshop bezoekers te benadrukken

Enkele reacties van deelnemers

"Ik dacht dat GDPR enkel een aangelegenheid is van grote ondernemingen. Nu begrijp ik dat we deze materie intern zullen moeten bespreken. We weten wat te doen de komende maanden. Maar ik heb er vertrouwen in."

"Ik begrijp dat GDPR voor veranderingen zal zorgen. Het komt erop neer dat we onze persoonsgegevens als een goede huisvader moeten beheren. Dat is eigenlijk gewoon logisch."

"Ik vind het goed dat GDPR ook eens positief benaderd werd. Het zit eraan te komen dus we maken er beter het beste van. Dit seminarie heeft me aan het denken gezet, maar gaf me ook vertrouwen dat we dat als kmo zeker aankunnen."

Bedankt aan Deloitte en iedereen die erbij was!

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat websitebezoekers snel vinden wat ze zoeken. Staat regelmatig op een skateboard of surfplank.

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.