Het verschil tussen gebruiksvriendelijkheid en klanten maken

Geschreven door Matthieu op 16/10/2014

Gebruiksvriendelijkheid is je websitebezoekers zo snel en gemakkelijk mogelijk je website laten gebruiken. Conversie is van je websitebezoeker een klant of lead te maken. Ik moet je dus niet vertellen dat de 2 volledig op elkaar moeten afgestemd zijn. Of toch wel ... :-)

Je website moet hiervoor voldoen aan 2 voorwaarden: enerzijds moet hij beantwoorden aan hetgeen je potentiële klant zoekt en anderzijds aan hetgeen jij wil. Dat laatste kan zitten in conversie; iemand die via je website contact opneemt of iets koopt. Maar het kan ook over micro conversie gaan, bijvoorbeeld iemand die zijn e-mailadres nalaat.

Het ultieme conversiepunt is het punt waarop gebruiksvriendelijkheid en conversie elkaar kruisen.

Context is koning

Op internet zijn er heel wat e-books en tips te vinden over hoe je je website kan optimaliseren. Let er wel op dat deze tips meestal over 1 bepaalde pagina of website gaan, zonder rekening te houden met jouw specifieke context.

On- en offline zijn 1 geheel

Die context gaat niet alleen over je website maar des te meer over je sales- en marketingfunnel waar je website een onderdeel van is. Wanneer we over conversie praten, gaat het niet alleen over het bijplaatsen van een grote oranje knop onderaan je websitepagina. Het kan zeker helpen, maar als je je website écht wil inzetten als salestool, zijn de antwoorden op volgende vragen fundamenteel:

  • Hoe komen potentiële klanten op je website? Dit kan bijvoorbeeld via Google zijn, maar het kan ook zijn door een ontmoeting op een netwerkevenement of een beurs, advertentie, radiospot, ...
  • Wat doen bezoekers op je website?
  • Hoe kan ik van anonieme bezoekers omzetten naar geïdentificeerde leads?
  • Hoe volg je de leads op?

Eens je deze gegevens hebt verzameld , kan je beslissen wat je ermee zal doen. Bijvoorbeeld: het sturen van een gerichte e-mailcampagne, rechtstreeks (telefonisch) contact.

Anonieme bezoekers omzetten naar geïdentificeerde leads

Het is dus heel belangrijk om je anonieme leads te kunnen omzetten naar geïdentificeerde leads, als je deze wil opvolgen.

Ik geef je 2 praktische voorbeelden uit onze klantenportefeuille:

Feestzaal/traiteur Hof ter Velden

Als mensen een brochure willen dowloaden met meer info over het organiseren van een trouw, communie, ... moeten ze eerst hun e-mailadres en telefoon ingeven. Je zou dat kunnen bekijken als het feit dat mensen al informatie moeten geven nog voor ze een vraag hebben gesteld. En niemand doet dat denk je.

Maar niets is minder waar. De zaakvoerder, Lesly heeft op 1 maand tijd 260 mailadressen verzameld en doordat hij goed weet waar de nood van een potentiële klant ligt, kan hij ze veel persoonlijker opvolgen via telefoon of mail. Op die manier kan hij potentiële klanten veel gerichter helpen.

Hij maakt van onbekende websitebezoekers geïdentificeerde leads. Gevolg? Vanuit die micro conversie gebeurt échte conversie via een telefoongesprek en/of een face to face gesprek.

aanvraagformulier Hof ter Velden

Porphyrio

De mensen bij Porphyrio hebben een applicatie ontwikkeld waarop pluimveehouders hun pluimvee overal en altijd kunnen opvolgen. Ze ontmoeten hun klanten over het algemeen op beurzen en door offline prospectie.

Wanneer mensen op hun website terechtkomen, waren er 2 opties: ofwel wordt  onmiddellijk een demo getoond zonder dat de potentiële klant kan geïdentificeerd worden. Ofwel zorgen ze ervoor dat de demo aangevraagd moet worden met als gevolg dat de mensen van Porphyrio hun potentiële klanten kunnen begeleiden via Skype of telefoon. We kozen voor het tweede.

Er is meer rechtstreeks contact en men kan sneller inspelen op vragen en noden. Feedback kan vlugger opgepikt worden. Het resultaat: er ontstaat veel meer ruimte om klanten te overtuigen. Ook in dit voorbeeld wordt via microconversie gezorgd voor geïdentificeerde leads.

demo aanvragen porphyrio

Geef iets wat de moeite waard is

Mensen laten hun e-mail/telefoonnummer niet zo maar na. Je moet ze iets bieden waarnaar ze op zoek zijn en waar er interesse in is. Ik geef je hierbij een concrete tip: lijst vooral voordelen op en niet alleen features.

Het omzetten van een lead naar een klant, moet dus niet altijd onmiddellijk via je website. Het kan ook een middel zijn om van een ongekende bezoeker een geïdentificeerde bezoeker te maken waar je de conversie offline verder genereert.

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.