Zet jij je bedrijf of je klant centraal?

Geschreven door Matthieu op 13/06/2013

Veel bedrijven communiceren (online) vanuit hun zogezegde meerwaarde, hun “unique selling points”. Een unieke meerwaarde die bekeken wordt vanuit hun standpunt en niet vanuit het standpunt vanuit hun (potentiële) klanten. Maar door het internet zijn je potentiële klanten in staat om jouw bedrijf te vergelijken tegenover je concurrenten.

Zien je klanten je echt als uniek?

Wat ze vaak merken, is dat die unieke punten helemaal niet zo uniek zijn. Je moet maar eens jouw website vergelijken met die van een concurrent. Wees eerlijk: is er nu echt zo veel verschil tussen jullie, behalve de huisstijl? Die zogezegde unieke meerwaarde uit zich meestal in features zoals prijs, kwaliteit en andere inhoudloze blablabla.

Dat je eigenlijk hetzelfde vertelt dan je concurrenten, zorgt ervoor dat je potentiële klanten zeer moeilijk een beslissing kunnen maken. Ze weten niet wie nu eigenlijk een oplossing heeft voor hun probleem.

Het is beter om te communiceren vanuit je “unique buying reasons”. Je vertelt op een heldere manier aan je potentiële klant vanuit zijn/haar standpunt wat het échte unieke voordeel is van met jou samen te werken.

Bewust zijn van je meerwaarde

De grote uitdaging bij het communiceren vanuit je “unique buying reasons” is dat je je bewust moet zijn van de reden waarom mensen kiezen voor jou en niet voor je concurrenten. En daar verlies je als KMO-leider vaak het overzicht over.

Praten met je (potentiële) klanten is de key. Zo ontdek je wie ze zijn, wat hun problemen en behoeften zijn.

Daarom is een degelijk vooronderzoek zeer belangrijk. Het onderzoek dat we samen met jou doen voor we je website bouwen bestaat uit twee delen:

  • een diepteinterview met jou en/of alle andere mensen binnen jouw bedrijf die betrokken worden in het proces van je online communicatie
  • een bevraging bij je doelgroep(en) waarin we te weten komen waarom klanten écht voor jou gekozen hebben

Hoe meer je communiceert vanuit de échte meerwaarde die je biedt aan potentiële klanten om met jou in zee te gaan, hoe sneller ze overtuigd zijn en beslissen. Ze geloven in je verhaal en dan wordt concurrentie irrelevant.

Je stopt met plat te verkopen en helpt je potentiële klant om de juiste beslissing te maken. Hoe gerichter je communiceert naar je doelgroep, hoe sneller ze een beslissing kunnen maken en daarbij wint iedereen tijd en geld.

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.