Zorgt jouw website voor tijdsverspilling bij je (potentiële) klanten?

Geschreven door Matthieu op 21/11/2017

Een goede bedrijfswebsite heeft 5 seconden nodig om enkele cruciale vragen glashelder te beantwoorden:

  • Wat doet het bedrijf?
  • Hoe onderscheidt het bedrijf zich?
  • Wat zijn de voordelen voor de klant?

Met de antwoorden op die vragen weet een potentiële klant of hij op de juiste plek zit, of beter naar een andere partij uitkijkt. In beide gevallen verkwist een goede bedrijfswebsite geen kostbare tijd. En dat is essentieel.

Wees niet bang voor afwijzing

Een ‘nee’ krijgen is goed, een ‘ja’ krijgen is beter, een ‘misschien’ is dodelijk. 

Spijtig genoeg mikken veel bedrijfswebsites op ‘misschien’. Wellicht uit angst om een ‘nee’ te krijgen. Neem er maar eens een willekeurige bedrijfswebsite bij. De kans is groot dat daar heel veel informatie op staat over het bedrijf zelf, zonder de meerwaarde voor de klant naar voor te schuiven.

Dat is puur tijdverlies voor beide partijen. Een potentiële klant moet meer research doen en eventueel contact opnemen omdat hij/zij niet alle antwoorden vindt op de website. Daardoor verliezen de medewerkers van dat bedrijf tijd: aan vermijdbare meetings, telefoongesprekken en e-mails.

Wees niet bang om je te onderscheiden, je mag gerust eens scherp uit de hoek komen. We worden overspoeld met marketingboodschappen, zonder haakjes bijten je klanten niet.

Zet je klanten op de eerste plaats met ‘unique buying reasons’

Iedereen is op zoek naar USP’s, soms ook op plekken waar ze niet te vinden zijn. USP’s zijn nogal egocentrisch, ze zijn gericht op het bedrijf. Met navelstaarderij haal je echter geen klanten binnen.

Probeer daarom USP’s om te draaien naar UBR’s, unique buying reasons. Met UBR’s leg je op een heldere, bevattelijke manier uit hoe je het verschil maakt met je concurrenten, zonder te vervallen in zelfverheerlijking.

Vergelijk:

  • Boormachine om gaten in de muur te maken (USP)
  • Hang schilderijen op in een mum van tijd (UBR)

Je buikgevoel vertelt niet altijd wat je klanten willen

Weet wat bij je klanten leeft. Alleen dan ben je in staat om je UBR’s te ontdekken en ze scherp te formuleren. Vertrouw daarvoor niet te veel op je eigen buikgevoel. Wat in de kantoren leeft, strookt niet altijd met wat de buitenwereld over je denkt.

Een GPS-fabrikant vroeg ooit aan de eigen medewerkers wat hun toestellen uniek maakt. "Het moderne design", antwoordden die. Toen marketeers dezelfde vraag voorlegden aan mensen die zo’n toestel bezitten, klonk het antwoord helemaal anders: "Deze GPS herberekent snel de nieuwe route als we verkeerd rijden." Zo ontstaat communicatie die elk doel mist.

Voorbeelden van websites die met de deur in huis vallen

Voor wij aan een website beginnen te bouwen, komen we tijdens gesprekken met je klanten te weten wat je UBR’s zijn. Zo slagen we erin om dieper te graven en onze bevindingen te vertalen naar webteksten die je klanten meteen aanspreken op hun ambities of problemen.

  • Voorbeeld 1: De directheid van machineverhuurder Aalst-Verhuur

De website van Aalst-Verhuur valt met de deur in huis: “De machine die je nodig hebt, staat morgen op je werf”. Geen enkele concurrent pakt uit met zo’n scherp geformuleerde propositie. De website maakt ook meteen duidelijk dat je 24/7 contact kan opnemen. Vergelijk dat met het pochen met ‘een goede klantenservice’. Hoe concreter de UBR’s, hoe overtuigender je klinkt.

  • Voorbeeld 2: Sofitys focust op herkenbare voordelen 

Sofitys verkoopt en installeert private sauna’s, jacuzzi’s, hammams, hottubs en spa’s. De website maakt heel concreet wat de voordelen zijn van een persoonlijke wellnessruimte. Ontspannen wanneer je dat wil, een betere weerstand, een zalige nachtrust, … Plots is een sauna in huis geen luxeproduct, maar een investering waard.

  • Voorbeeld 3: De garanties van vochtbestrijder Drytech

Vocht in huis? Dan kan het je niet echt schelen hoe dat bestreden wordt. Je wil er gewoon vanaf. De website van Drytech speelt daar perfect op in: “30 jaar tot levenslange garantie op vochtbehandeling van muren en kelders”. Zoek niet verder.

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.