6 tips om je webshop optimaal in te zetten tijdens de solden

Geschreven door Matthieu op 05/01/2016

Solden zijn in januari en juli alomtegenwoordig in het straatbeeld en de media. Zorg ervoor dat ook je webshop profiteert van de koopjesgekte. We geven enkele tips om je webshop helemaal soldenklaar te maken.

Solden in de hoofdnavigatie

Winkelstraten bevatten in januari meer fluo en uitroeptekens dan gewoonlijk. Je webshop hoeft zeker niet zo schreeuwerig te zijn, maar maak bezoekers wel meteen duidelijk dat er gouden zaken te doen zijn. Voeg bijvoorbeeld een extra tab toe aan de hoofdnavigatie waar bezoekers een overzicht krijgen van alle koopjes.

Koopjes PIET MOODSHOP

Labels en doorstreepte prijzen

Verhoog de urgentie van je solden door je bezoekers op een grafische manier duidelijk te maken dat dit het moment is om toe te slaan. Voeg bijvoorbeeld koopjeslabels in een opvallend kleur toe aan de afgeprijsde items. Door de oude prijzen te doorstrepen en de nieuwe ernaast te plaatsen in een groot, opvallend font, weten je bezoekers snel hoeveel geld ze besparen.

Afprijzing UMS

Laat je klanten weten dat het solden zijn in een mail en blogartikels

Geef je klanten een voorkeursbehandeling door hen als eerste op de hoogte te brengen van interessante promoties. Ook een reminder op de eerste dag van de solden is een goed idee en een voorbeeld van klantgerichte service.

Aangezien de koopjesperiode een maand lang in het land is, kan je er verschillende blogberichten aan wijden. Je kan bijvoorbeeld een blogbericht schrijven per merk of producttype of bepaalde producten verder toelichten.

Solden zijn ook deelbaar en ‘likeable’

Betrek sociale mediakanalen bij de promotie van je kortingen. Je trouwe klanten zullen je wellicht helpen om door je berichten te delen en te liken. Als je nieuwe klanten wil bereiken kan je de berichten ook betalend promoten. Zorg voor een leuke, sprekende afbeelding en vergeet zeker niet om de link naar je webshop onder het bericht te plaatsen.

Adverteer strategisch op Google

Een tijdelijke promotie is uitstekende brandstof voor een doeltreffende advertentiecampagne op Google. Kies je zoekwoorden zorgvuldig uit. Het is bijvoorbeeld een goed idee om bepaalde merken in de kijker te plaatsen die bij jou in promotie zijn. Spreid je aanbod in verschillende advertenties en volg op welke je het meest rendement opleveren.

Maak een evenement van de solden

Een van onze klanten heeft geen fysieke winkel, maar ze maakt slim gebruik van de koopjesperiode om haar merkbeleving te versterken door een pop-up winkel te openen.

Ook een goed idee: de klanten die iets in je winkel aankopen een kortingscode geven voor je webshop. Kruis dus op tijd de soldenperiode aan in de agenda en brainstorm over de mogelijkheden om ook op lange termijn de vruchten te plukken van je acties.

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.