4 tips voor het schrijven van klantgerichte productbeschrijvingen

Geschreven door Matthieu op 22/09/2014

Niemand koopt zomaar iets. Ook jij en ik niet. Als mensen in je zaak komen, hebben ze in de meeste gevallen wel een paar vragen over je producten voor ze beslissen om het product te kopen. Online is dat niet anders. Integendeel, er is minder menselijk contact. Als ik een vraag stel over een product aan een verkoper is dat voor 2 grote redenen:

  1. Het bouwen van een vertrouwensrelatie. Als (potentiële) koper test ik graag de productkennis van de verkoper uit om zo te onderzoeken of het om een betrouwbare verkoop gaat.

  2. Resultaat = Twijfel weghalen

Kortom, de pagina (productdetailpagina) waarop je jouw producten beschrijft, is van cruciaal belang.

Eikes! Productbeschrijvingen opstellen ...

Als je een webshop laat bouwen, laat je het opstellen van de productbeschrijvingen beter niet liggen tot op het einde. Je moet er al over nadenken vanaf de start van de bouw van je webshop. Het design van de pagina zal afhangen van de manier waarop je klant het product wil kopen.

En daar wringt het schoentje meestal: ondernemers zien er vaak tegenop om tijd te stoppen in de productbeschrijvingen. Best wat vreemd want als iemand in je winkel komt en vragen stelt over een product, doe je toch ook alle moeite van de wereld om die (potentiële) klant verder te helpen?

Waarom koopt iemand écht je product?

In de eerste plaats is het belangrijk je goed in te leven in de vragen die een (potentiële) klant stelt bij een product in de winkel. Klanten proberen zich voor te stellen hoe dat product past in hun leven en waarom ze dit product zouden moeten kopen.

Die twijfel weghalen, gaat verder dan het opsommen van de features (grootte, gewicht, merk,...). Geef mensen dus redenen om het product te kopen. Je vraagt je dus best af hoe klanten producten gebruiken en waarom ze het uiteindelijk kopen. Meestal haal je die kennis uit je offline ervaring vanuit de verkoop in de winkel.

Productbeschrijving Ladies Fun Sports

Niemand zit te wachten op een verkooppraatje van 10 minuten

Op internet willen mensen heel snel de juiste info zien. Het heeft geen zin om een productbeschrijving in één doorlopende tekst te tonen. Je maakt best een opsommingslijst zodat mensen snel de voordelen kunnen zien. Een uitgebreide productbeschrijving kan steeds later op de pagina weergegeven worden.

Ik weet niet wat te doen. Wat heb jij gekocht?

Als we niet weten wat te doen of kopen vragen we raad aan vrienden en kenissen die ervaring hebben met het product in kwestie. Het grote voordeel van reviews is dat mensen zich kunnen identificeren met de persoon die het product eerder kocht.

Zorg alleen niet dat je dezelfde verwachtingen stelt als het aantal reviews op webshops zoals Bol.com, Zalando of Amazon. Zij verkopen veel meer dan jou. Verwacht dus niet dat al je klanten onmiddellijk reviews zullen posten. Je kan het wel stimuleren door hen bijvoorbeeld een korting te geven bij hun volgende aankoop.

Ja, maar ik krijg de productbeschrijving van onze leverancier

Tenslotte let je best op met productbeschrijvingen die je van fabrikanten krijgt. Deze beperken zich vaak tot features en geven meestal vakjargon. Dit zorgt voor verwarring bij de (potentiële) koper, die net op zoek is naar duidelijkheid.

Neem je productbeschrijving online dus even serieus als de manier waarop je offline uitleg geeft aan (potentiële) klanten. Op die manier raken mensen online sneller overtuigd en zullen ze sneller kopen.

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.