Start to social media

Geschreven door Matthieu op 06/08/2015

Bij het starten van een winkel, business of bij het lanceren van een nieuwe website is het logisch dat je inzet op sociale media. Een winkel kan je aankondigen met een briefje in de bus bij omwonenden. Maar wat met de mensen buiten het dorp? Zonder website of profiel op sociale media kan je enkel hopen op mond-tot-mond reclame. Hetzelfde geldt voor je website. Als niemand van zijn bestaan afweet, zal je maar weinig bezoekers hebben.

Sociale media kunnen daarbij helpen. Maar hoe begin je daaraan? Op 23 juni plaatste ik sociale media #Tip1 online en zo volgden er nog 13, tot vanmorgen. Dat maakt een totaal van 14 tips om aan de slag te gaan met sociale media. Heb je de tips gemist? Of kon je pas inpikken bij tip 7? Geen probleem, hieronder vat ik ze even samen.

Begin bij het begin

Starten met sociale media doe je met een doelstelling: je wil meer mensen bereiken, meer bezoekers lokken of meer verkopen. Denk goed na over wat je precies wil bereiken voor je aan de slag gaat. Die doelstellingen bepalen namelijk welke sociale media je best gebruikt. 

Stel een communicatieplan op. Er is geen gouden regel die zegt met welk sociaal medium je van start moet gaan. Facebook is de populairste, maar in een b2b-omgeving is LinkedIn een logischer medium. Analyseer eerst welke sociale media er zijn, wie hun gebruikers zijn en welk medium daardoor interessant is voor jou.

Op Facebook en Twitter gelden er enkele regels: zorg bijvoorbeeld voor een goede profiel- en omslag foto. Je kiest best een foto die bij het imago van je bedrijf past. Op Facebook plaats je voornamelijk lichtere materie en op Twitter actuele of opiniërende content. Streef naar maximaal 2 Facebookposts per dag, op Twitter kan je dagelijks 3 tot 10 tweets versturen. Twitter heeft een ongefilterde feed. Je volgers worden daardoor dagelijks overspoeld met informatie en zien één tweet snel over het hoofd. Als je er meerdere (kwalitatieve) tweets per dag stuurt maak je meer kans om gezien te worden. Op Facebook verschijnen je posts in het nieuwsoverzicht van je fans, tussen de berichten van hun vrienden. Teveel berichten posten zal daarom als spam beschouwd worden.

Geef een menselijk karakter aan je sociale media

Deel zo veel mogelijk content die interactie uitlokt. Reageren je fans op je posts? Reageer dan altijd terug, ook als het om een negatieve reactie gaat. Hou het beleeft en post niets online wat je offline ook niet zou communiceren. Emoticons kunnen een extra menselijk karakter aan je posts geven, maar gebruik ze met mate. Hou je posts zo kort mogelijk, want je fans hebben weinig tijd om lange berichten te lezen. 

Wil je foto’s delen op je sociale media? Deel dan zo veel mogelijk foto’s van jouw medewerkers of klanten. Je zal snel merken dat die een pak meer interactie uitlokken dan foto’s die je van het internet haalt. Brei verhalen aan je posts en gun je fans een blik achter de schermen. Dat geeft een menselijk karakter aan je bedrijf. 

Probeer ook om niet voortdurend over jezelf te praten. Het is wel jouw Facebookpagina, maar eigenlijk draait het om je fans. Zij zijn jouw klanten. Of misschien nog niet. Je overtuigt hen op de eerste plaats door in te spelen op hun behoeften en niet door te vertellen wat jij doet en waarom men jouw product moet kopen. Je maakt toch ook geen vrienden als je alsmaar roept hoe fantastisch je wel niet bent?

Meet het resultaat

Meet wat je doet en vergelijk de resultaten met wat je vooraf hebt opgesteld. Daarvoor maak je best gebruik van een gespecialiseerde tool. Sprout Social is een handige tool waarmee je meerdere sociale media netwerken beheert. Naast publiceren op de verschillende netwerken kan je voor elk netwerk ook gedetailleerde statistieken opvragen. Bereik je het gewenste resultaat niet? Stuur dan bij.

Deel je resultaten met je fans door mijlpalen toe te voegen. Een mijlpaal is een speciaal type paginabericht dat je kan delen op Facebook om een belangrijk moment te markeren. Bijvoorbeeld: “We leverden vandaag het 25ste project van dit jaar op” of “We haalden vandaag onze 300ste klant binnen”. Mijlpalen kunnen ook iets alledaagser zijn zoals: “We hebben 500 fans op Facebook”. 

Er zijn eindeloos veel mogelijkheden om sociale media in te zetten. Net zoals er eindeloos veel soorten sociale media bestaan. Moet je op al deze media aanwezig zijn? Absoluut niet. Zoek uit welke het beste werken voor jouw bedrijf. Stel een communicatieplan op, ga aan de slag en meet!

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.