Trip naar Silicon Valley: Ideeën groeien het best in een open ondernemingsklimaat

Geschreven door Matthieu op 18/02/2016

Samen met Daniël Termont en een 40-tal Voka ondernemers landde ik dinsdagmorgen in San Francisco voor een inspiratieweek in Silicon Valley, het mekka van ondernemerschap en technologie. Ik stapte met een klein hartje in het vliegtuig. Veel mensen die er al geweest zijn zeiden me dat als ik ooit eens naar daar zou gaan, ik nooit meer zou terugkeren. Dus wat als ze gelijk krijgen?

Silicon Valley en bij uitbreiding San Francisco trok sinds de jaren 70 ondernemers aan over de hele wereld.  Ook enkele Belgische start-ups maakten de overstap naar de Amerikaanse westkust. Een kennismaking met enkele van die bedrijven mocht niet ontbreken tijdens ons bezoek omdat ze goed geplaatst zijn om het plaatselijke ondernemingsklimaat te vergelijken met het Belgische.

Vestigingen aan 2 kanten van de oceaan

Zo spraken we met Louis Jonckheere (Showpad),Patrick Kestens (de vader van Davy Kestens die Sparkcentral oprichtte) en Peter Symons (Ojoo). Showpad en Sparkcentral hebben zowel vestigingen in België als San Francisco. Sparkcentral was een tijdje enkel in de VS aanwezig maar besloot vorig jaar om opnieuw een vestiging in Limburg te openen. Peter van Ojoo is volop bezig met het uitbouwen van een netwerk met het idee om zich er ook definitief te vestigen.

Wat mij meteen opviel uit die gesprekken: als je een goed idee hebt, zullen investeerders de tijd nemen om naar je te luisteren. Investeerders en ondernemers zijn er veel meer bereikbaar dan in België. Als je een mail stuurt naar een CEO met de vraag om eens af te spreken en je idee te pitchen, is de kans groot dat je bij hem op de koffie mag. Dat zie ik in België minder snel gebeuren.

In de slipstream van gevestigde ondernemers

Die sfeer van openheid heeft van Silicon Valley gemaakt wat ze nu is. Het is een plek waar je met een goed idee ver komt. Want gevestigde ondernemers nemen je mee op sleeptouw en introduceren je in hun netwerk en bij investeerders die durfkapitaal pompen in start-ups.

Maar ik ben niet naïef, niet alles in Silicon Valley is rozengeur en maneschijn. België heeft ook heel wat te bieden en dat kwam ook ter sprake tijdens de ontmoetingen. Belgen zijn bijvoorbeeld heel loyale werknemers. Ze blijven hun bedrijf, collega's en baas heel trouw en je kan op hen rekenen. In Silicon Valley is er een veel groter verloop, misschien is dat de keerzijde van die openheid. Bovendien zijn de loonkosten in San Francisco veel hoger dan in België.

Gentse leute in de Uber-taxi

We namen na die bespreking een taxi. En wie taxi zegt in San Francisco, denkt natuurlijk meteen aan het iconische Uber. De disruptieve taxiservice vond er zijn oorsprong, dus dat moest ik eens proberen. Ik deelde de taxi met 2 iconen van de stad van mijn hart: schepen voor economie Mathias De Clercq en burgemeester Daniël Termont. Er werd een request via de Uber-app verstuurd en 2 minuten later werden we al opgepikt. Die service kan ik alleen maar zot noemen. Het is gebruiksvriendelijk, snel én goedkoop. Ik kijk uit naar het moment dat Uber definitief in België gelanceerd wordt.  

Uber met Daniël Termont en Mathias De Clercq

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.