Waarom schrijven voor SEO vooral een kwestie van gezond verstand is

Geschreven door Matthieu op 09/05/2016

Het internet is de wild west voor SEO-cowboys – foefelaars die je beloven om je website met enkele handige trucs op nummer 1 in de zoekresultaten van Google te krijgen. Voor 2011 waren die trucs inderdaad een middel om op de radar van de zoekmachines terecht te komen maar die tijden zijn sinds Google Panda voorgoed voorbij. Die update van het Google-algoritme zorgt ervoor dat nog 1 ding écht belangrijk is om te scoren met je website: kwaliteit. Daarom is schrijven voor SEO vooral een kwestie van hard werk en gezond verstand geworden.

Een kwalitatieve website is beter dan een verzameling SEO-pagina’s

Landingspagina’s en blogposts die puur voor SEO geschreven zijn werken alleen als het volledige plaatje klopt. Google beoordeelt je website namelijk als een geheel en kwaliteit schuilt in consistentie. Als de basis er niet is – een gebruiksvriendelijke website met relevante content – heeft het geen zin om energie te steken in optimalisaties als landingspagina’s, blogposts of extra zoekwoorden.

Je website is voor mensen en niet voor zoekrobots

Webteksten die uitstekend scoren in Google? Geweldig, maar daar koop je nog niks mee. Je webteksten moeten boven alles meerwaarde bieden aan je bezoekers anders klikken ze je website meteen weer dicht. Zorg dus voor waardevolle content op maat van je bezoekers en hun noden. Vergelijk het met een bibliotheek vol boeken die maar 1 pagina tekst bevatten. Wellicht zeer handig voor de bibliothecaris maar je zal er geen recepten of inspiratie vinden. Gevolg: je zal die bibliotheek nooit meer bezoeken.

Schrijf dus geen webpagina’s op maat van Google-algoritmes en andere zoekmachines door ze vol te proppen met keywords of zinnen die pijn doen aan de ogen. Je jaagt je bezoekers er alleen maar mee weg. Bovendien worden de zoekrobots van Google alsmaar beter in het doorgronden van menselijk surfgedrag. Een mens kan je niet zomaar rond de tuin leiden, moderne zoekrobots evenmin. Als je de mensen voor je wint, zal je Google-ranking er wel bij varen.

Veel content is beter dan weinig content?

Je hebt het wellicht al eens gehoord: “Mensen lezen niet meer online.” Dat klopt gedeeltelijk maar dat wil nog niet zeggen dat je met 5 lijnen tekst genoeg hebt om een webpagina te vullen. Wie op zoek is naar informatie beslist zelf wel wanneer hij of zij genoeg heeft. Daarom beloont Google webpagina’s met veel relevante content.

Een diepgaand artikel met 1000 woorden scoort beter dan een blogpost van 200 woorden. Zelfs als je die blogpost voorziet van doeltreffende keywords zal je de duimen moeten leggen voor de lange webpagina. Maar opnieuw: denk aan je lezers! Zorg ervoor dat ook je lange webteksten scanbaar zijn, met heldere tussentitels en bullets.

De ideale lengte voor een goed scorende SEO-pagina

  • Categoriepagina’s: minstens 250 woorden
  • Productpagina’s in webshops: minstens 100 woorden
  • Blogberichten of andere informatieve pagina’s: 500 woorden

Teksten kopiëren voor SEO is not done (ook voor Google)

Lange pagina’s schrijven kost tijd en moeite. Het is dan ook verleidelijk om content te kopiëren van websites als Wikipedia of je leveranciers. Toch is dat geen goed idee. Google beloont alleen maar unieke content en weet verduiveld goed wie de originele auteur van een tekst is. Sterker nog: websites met zogenaamde duplicate content worden zelfs gestraft en zakken onverbiddelijk is de zoekresultaten.

Als je dan toch content van een andere website haalt, moet je op zijn minst de teksten grondig herschrijven. Hier en daar een leesteken verplaatsen en een synoniem gebruiken volstaat niet, je begint best weer opnieuw. Ook je eigen teksten mag je niet te opzichtig recycleren. Productteksten op webshops zijn vaak het resultaat van knip- en plakwerk maar je schrijft beter een unieke tekst voor elke productpagina, zelfs als dat product bijna identiek is aan een ander.

SEO is ook geduld hebben

Veel unieke, kwalitatieve content schrijven vergt tijd en moeite. Dat wil je natuurlijk zien opbrengen. Toch mag je geen wonderen verwachten van de optimalisaties aan je webcontent. Of toch niet te snel. Google heeft tijd nodig om je nieuwe content te indexeren en te beoordelen. Pas als dat gebeurd is, gaat de bal aan het rollen.

Beoordeel je zoekmachine-optimalisatie daarom ten vroegste na 6 maanden tijd. Controleer de resultaten en bekijk waar het beter kan. Zoals veel zaken is het een proces dat je voortdurend moet bijsturen. De plaatsjes bovenaan de zoekresultaten zijn gegeerd maar de moeite waard: de pagina die op de 1e plaats staat slokt maar liefst 35% van alle zoekmachinegebruikers op. Het loont zeker de moeite om je content bij te schaven en aan een kwaliteitscontrole te onderwerpen.

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.