Hoe je website of webshop overtuigt dat je de juiste partij bent (zonder op te scheppen)

Geschreven door Matthieu op 07/02/2018

Je potentiële klanten willen weten waarom ze met je in zee moeten gaan. Wees niet te bescheiden op je website of webshop. Benadruk voldoende je onderscheidende kwaliteiten. 

Zorg er wel voor dat je dat op een klantgerichte manier doet want weinig dingen zijn zo vermoeiend als stoeferij. Ook op websites en webshops is dat evenwicht belangrijk.

Geloofwaardigheid en klantgerichtheid zijn de sleutels om je bezoekers op een geloofwaardige manier te overtuigen.

Niemand gelooft je zomaar op je woord

Roep zo hard je wil dat je de beste bent, zonder bewijs zal niemand je geloven. Hang ook geen verhaal op dat te mooi is om waar te zijn. 

  • Maak de kwaliteit van je producten en diensten concreet
  • Communiceer vanuit voordelen voor je (potentiële) klanten
  • Leg uit hoe je dat waarmaakt

Je bezoekers zijn slim genoeg om 1+1 te doen. Als je expertise en kwaliteit van elke pagina spat, concluderen je bezoekers zelf wel dat ze bij jou moeten zijn en niet bij iemand anders. Forceer dat niet met gespierde taal.

Je wordt alleen de beste als je weet waarom je dat wil

Drive. Passie. Vastberadenheid.

Dat heeft elke persoon, elke werknemer en elk bedrijf nodig om excellentie te bereiken. The extra mile lopen? Dat kan enkel als je een focus hebt op een bepaald doel. Zoniet, dan ben je je gewoon aan het uitputten.

Communiceer op je website of webshop dus vanwaar je de motivatie haalt om het alsmaar beter te doen. Hoe sterker de visie, hoe overtuigender je boodschap op je website of webshop. Dat is de saus die alles bindt.  

Laat lofbetuigingen aan je klanten

Elk succesvol bedrijf heeft ambassadeurs. Ze vertellen graag waarom ze fan zijn van je producten en/of diensten. Dus waarom niet op je website of webshop?

Referenties zijn eeuwenoud, maar ook vandaag is social proof ontzettend belangrijk. Mensen zoeken nu eenmaal bevestiging bij andere mensen. Ook als ze een aankoop of samenwerking overwegen.

Zorg er wel voor dat je referenties geloofwaardig zijn. Generische lofbetuigingen - “Fantastische service! Correcte prijs!” - werken niet. Laat je klanten liever een persoonlijk verhaal vertellen over hoe je producten of diensten hen heeft kunnen bekoren. 

Kleine tip: Vermeld de volledige naam van je klanten. Een fotootje maak de geloofwaardigheid nog sterker. Hoe persoonlijker, hoe geloofwaardiger.

Je design mag niet schreeuwen

Er zijn een triljoen mogelijkheden om je design tot leven te wekken. Dat zou je wel eens in verleiding durven brengen om te gaan overdrijven. Een effectje hier en daar … Voor je het goed en wel beseft, gaan die effecten met de aandacht lopen.

Een schreeuwerig design doet vermoeden dat je iets te verbergen hebt of ergens onzeker over bent. Beperk je effecten dus enkel tot subtiele accenten en laat je boodschap voor zich spreken.

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.