Volg jij je e-mailcampagnes goed op?

Geschreven door Matthieu op 20/09/2013

Er zijn al heel wat blogberichten geschreven over hoe je een goede nieuwbrief opstelt. Je hebt nood aan een goede titel, je communiceert best vanuit je UBR’s, maakt gebruik van een duidelijke call to action naar (een specifiek onderdeel van) je website, je doet A/B testen, ….  Maar vaak wordt de waarde van de data die je kan verzamelen en analyseren ná het versturen van een e-mailcampagne onderschat.

Online OF offline alleen is niet genoeg

Als je vandaag het volledige potentieel van je doelgroep wil helpen in hun aankoopproces en hen wil tonen dat jij hebt wat ze zoeken, is online OF offline alleen niet genoeg.

Meestal worden nieuwsbrieven verstuurd naar een database met prospecten vanuit de verwachting  top of mind te blijven bij die potentiële klanten. OK, je hebt een goede titel, je hebt een call to action, je hebt een goede tekst die uitlegt wat de meerwaarde is om met jou samen te werken. Nu is het de bedoeling dat je je leads verder opvolgt.

Kom te weten wie interesse heeft in je diensten/producten

Het wordt dus pas écht interessant na het uitsturen van je e-mailcampage omdat je dan, door middel van gemakkelijke tools zoals Mailchimp, perfect kan meten wie de nieuwsbrief heeft geopend en wie heeft doorgeklikt naar je website, wat blijk geeft van interesse.

Een e-mailcampagne verstuur je meestal naar een grote groep mensen (+/- min. 500). Het is dus belangrijk dat je je prospecten kwalificeert. Hoe meer de nieuwsbrief geopend wordt en men doorklikt naar je website, hoe groter het potentieel van deze bezoekers. Zeker  als dit dan nog eens gespreid gebeurt over verschillende dagen.

Wacht niet tot mensen jou contacteren

Het is aan jou om iets te doen met deze zogenaamde “lauwe” leads. Je kan ze bijvoorbeeld achteraf een persoonlijke mail sturen, of nog beter: telefoneren.

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.