Online betaalsystemen – een overzicht

Geschreven door Pieter op 27/01/2014

Wanneer je een webshop wil starten, heb je vaak geen kennis van de mogelijke online betaalsystemen en de kostprijs daarvan. De kans is groot dat je daarbij bedenkingen hebt:

  • Wat zijn de kosten per transactie?
  • Is er een vaste kost per maand of opstartkost?
  • Ontvang ik het geld na een bestelling onmiddellijk op mijn rekening?
  • Ik heb al een Bancontact toestel in mijn winkel, is dit hetzelfde?
  • Bij welke instanties moet ik langs gaan om dit aan te vragen?
  • Welke betaalpartner moet ik kiezen?

Het betaalproces

Het online betaalproces is vergelijkbaar met het betaalproces in een winkel. Nadat je een product gekozen hebt, betaal je aan de kassa. Er vindt een transactie plaats van jouw rekening naar de rekening van de winkel.

Er zijn dus 3 partijen noodzakelijk om het betaalproces te genereren:

  • Je website, waar je de producten of diensten verkoopt (de winkel)
  • Een partner die de betaalmogelijkheden aanbiedt(je terminal)
  • Je bank, die het financiële gedeelte beheert en het geld overschrijft.

De meest voorkomende betaalpartners

Bij het kiezen van je betaalpartner zijn er meerdere mogelijkheden. Om vlot een goede keuze te kunnen maken, geven we een selectie van de meest gebruikte betaalpartners. We adviseren te werken met één van de geselecteerde partners aangezien minder bekende vaak vertrouwensvragen oproepen bij je (potentiële) klant.

PayPal

PayPal is tegelijk een betaalpartner en betaaldienst. PayPal is een online bank die de functionaliteit aanbiedt om online te betalen. Je kan via PayPal betalen met je PayPal rekening, maar ook met VISA, etc.

Een nadeel aan PayPal is dat je klanten een account moeten aanmaken terwijl dit eigenlijk niet nodig is. Onderaan het registratieformulier kan je ook gewoon doorklikken. Het wordt in België minder gebruikt waardoor het minder gekend is.

Een transactie kost er gemiddeld 3,4% + € 0,35 van het bedrag en er is geen opstartkost.*

Ogone

In België is Ogone de meest gekende betaalpartner. ClubMed, Decathlon, Thalys, Thomas Cook, Torfs, … werken er mee samen . Ogone is marktleider in België en is ook actief in andere Europese landen. Hun betaalinterface is het meest herkenbaar bij het uitvoeren van betalingen. Dit schept vertrouwen en geeft je klanten een gerust gevoel.

De opstartkost van Ogone is € 300. Per maand betaal je een vast bedrag van ongeveer € 65 en per transactie betaal je ongeveer € 0,37. Het inschakelen van de Fraude detectie (FDMA) kost € 200 en de transactiekost voor de FDMA is 0,3% van de totale som.*

Multisafepay

Multisafepay kan je vergelijken met Ogone en is van Nederlandse oorsprong. Multisafepay biedt ook alle verschillende betaalmogelijkheden aan zoals VISA, MasterCard, iDeal, … . Het voordeel is de relatief lage transactiekost maar hun grootste nadeel is dat klanten moeten beschikken over een Multisafepay account. Dit is enkel zo bij Fastcheckout, niet bij Connect

De opstartkostprijs voor het Connect 300 pakket is ongeveer € 75. Er is een vaste kost van € 45 per maand, maar hier zitten de eerste 300 maandelijkse vaste transactiekosten van € 0,15 reeds inbegrepen. Een kredietkaart transactie kost 2,9% (+ € 0,15 vanaf transactie 301) en per uitbetaling naar de rekening van je onderneming, betaal je € 0,50. Belangrijk om te weten ook is dat Multisafepay continu tools ontwikkelt die het verhogen van de conversie en het vergroten van het consumentenvertrouwen in de webshop als doel hebben.

Pricing

NaamOpstartkostKost per maandPrijs/transactieKost/uitbetaling
PayPal€ 0€ 03,4% + € 0,35€ 0
Ogone€ 300€ 65€ 0,372.9%
Connect 300 (Multisafepay)€ 75€ 452,9% + € 0,15 (vanaf t+300)€ 0,50
Connect 100 (Multisafepay)€ 75€ 152,9% + € 0,15 (vanaf t+100)€ 0,50
IcePay (NL)€ 0€ 402,7% + € 0,25€ 0
Europabank€ 350€ 300 (jaarlijks)1,9%€ 0
Mollie (NL)€ 0€ 0€ 0,25€ 0
Docdata Payments (Startup)€ 100€ 25€ 0,25€ 0
Docdata Payments (Basic)€ 0€ 0€ 0,25€ 0
Stripe (beta)€ 0€ 02,9% + € 0,30€ 0

*Deze prijzen zijn een indicatie van de kosten. Vaak zijn de abonnementen zo opgebouwd dat je bij meerdere transacties een korting krijgt. Voor een volledige prijs neem je beter contact op met de aanbieder. Meestal is er nog wat onderhandelingsmarge. Laatste update op 08/09/2015.

Het kiezen van de juiste betaalmethodes

Naast de betaalpartner moet ook een betaalmethode gekozen worden. De betaalpartners voorzien de mogelijkheid om de zelf gekozen methode te integreren.

De meeste gebruikte betaalmethodes zijn VISA, MasterCard, Maestro en Bancontact.

De keuze van de betaalmethode staat los van de gekozen betaalpartner. Je moet dus ook de aanbieder van de betaalmethode contacteren voor een contract. Enkele voorbeelden:

  • Voor VISA of MasterCard kan je een contract aangaan met Atos Wordline, EMS Card, … .
  • Voor Maestro kan je een contract aangaan met Atos Wordline, EMS Card, … .
  • Bancontact wordt enkel aangeboden door Atos Wordline.
  • Er zijn ook banken die eigen betaalmiddelen aanbieden. Wil je het online betalen met bijvoorbeeld KBC mogelijk maken moet je een contract met KBC aangaan. Hetzelfde geldt voor alle andere banken.

De meeste gekende partner is Atos Wordline. Deze kan je gebruiken voor de meeste betaalmethodes. Na het afsluiten van je contract ontvang je de noodzakelijke informatie om je betaalmethode te koppelen aan je betaalpartner.

Denk aan je marges

Bij de keuze van je betaalpartner, sta je best stil bij de invloed van deze keuze op de prijszetting van je product. Daar waar Ogone de meest professionele betaalpartner is, moet je rekening houden met een hogere kost. Dit kan impact hebben op de prijszetting van je product. PayPal straalt minder vertrouwen uit maar is een goedkopere oplossing. Waardoor je eventueel een iets hogere marge kan hebben op je product.

Als betaalmethodes, raden we VISA, MasterCard, Maestro en Bancontact aan. Met deze 4 betaalmethodes kan je 90% van je klanten bedienen.

Bronnen

Geschreven door
Pieter Cappelle

Zaakvoerder en back-end developer. Stelt alles in vraag tot statistieken hem het antwoord geven. Gehuwd met Veerle en papa van Emma & Lisa. Izegemnaar in hart en nieren.

Reacties op dit artikel

Mooi blogbericht! Bedankt voor het overzicht, dat kan ik goed gebruiken ;-)

Geschreven door Miguel op 27 januari 2014

Goed geschreven en overzichtelijk. Door de bomen zie je het bos soms niet meer met al die ingewikkelde betaalstructuren. Dit geeft een duidelijker beeld weer.

Geschreven door Frederic op 27 januari 2014

Interessant artikel maar er zijn intussen wijzigingen. Aangezien het informatie is, kan het geen kwaad om dit up to date te houden.

Bij Mollie zijn er immers GEEN opstartkosten. Integenstelling tot Europabank die nu WEL opstartkosten vraagt.

Jammer, er is geen goed en goedkoop Belgisch alternatief voor E-commerce betalingen.

Geschreven door Dirk op 29 december 2014

Dag Dirk,

Bedankt voor je reactie. Het klopt, de prijzen van Mollie zijn aangepast en er is inderdaad nu geen opstartkost meer. Bedankt voor de rechtzetting, ik heb het artikel aangepast en ook datum van laatste update toegevoegd.

Mvg,
Pieter (Newance)

Geschreven door Pieter Cappelle (Newance) op 29 december 2014

HAllo
heb je Deze al geprobeerd/vergeleken?
http://www.buckaroo.nl/zakelijk/tarieven/

dank je
cr

Geschreven door chris op 13 januari 2015

Dag Chris,

Neen, deze heb ik nog niet geprobeerd of vergeleken. Ik kende Buckaroo zelfs niet. Alvast bedankt, ik zal het bekijken.

Met vriendelijke groeten,
Pieter (Newance)

Geschreven door Pieter Cappelle (Newance) op 14 januari 2015

Hallo,

Weet je ondertussen al iets meer over buckaroo? Ik ken iemand dat het heeft en is heel tevreden, maar wat denk jij?

mvg,

Helena

Geschreven door Helena op 14 maart 2015

Dag Helena,

Bedankt voor je bericht. We hebben het nog niet toegepast in webprojecten. Van zodra we dit wel gedaan heb zal ik je iets laten weten.

Mvg,
Pieter Cappelle

Geschreven door Pieter Cappelle op 27 maart 2015

Heb je al gekeken naar Sips?
Is deel van Athos Word Line, hoge vaste kost, lage variable kost
https://mijnbetaaloplossing.be/index/nl_BE/0000/6776615/Sips:-het-online-betaalplatform-voor-uw-webwinkel:-abonnementsformules.htm

Geschreven door Lisa op 22 juli 2015

Hallo Pieter,
Bedankt voor het overzichtelijk artikel!
Aangezien mijn klant aan het assisteren ben bij het maken van een juiste keuze voor zijn internationale fashion webshop, een paar vraagjes :
- in je tabelletje vermeld je dat Mollie bijvoorbeeld een vaste kost van 0.25€ per trx rekent. als hier echter hier kijk zie ik dat er voor creditcards toch nog zo maar even 2,8% bijkomt en 1.8% voor BC/MC. De shop zal ook een verkoopcentrum hebben in de US. Wat raadt jij dan aan om Amerikaanse klanten naast het duurderde VISA/Mastercard nog aan te bieden ?
Is er buiten Ogone nog een partner in je lijstje dat American Express aanbiedt ?
- Sips (hierboven aangehaald) ondersteunt American Express vanaf zijn Sips plus pakket voor 80 euro per maand met 500 gratis transacties. Dit is met 0.16€ per transactie toch een stuk beneden de trx kosten in jouw lijstje vermeld.
Dus buiten de eenmalige activering van 175€ bij Sips vallen de vaste kosten eigenlijk ook wel mee.

Geschreven door Bart op 04 augustus 2015

Dag Bart,

Bedankt voor je reactie! Ik heb geen ervaring met betaalplatformen in de US. Ik heb American Express ook nog nooit moeten integreren als betaalmethode. Ik zou hiervoor eens contact opnemen met Ogone, MultiSafePay en naar hun bevindingen vragen. Zij zullen je zeker en vast verder op weg kunnen helpen.

Wat betreft Sips heb ik het ook moeten opzoeken via hun website. Ik kende deze betaalpartner niet en heb er dan ook geen ervaring mee.

Mvg,
Pieter

Geschreven door Pieter Cappelle op 10 augustus 2015

Dag Pieter,

Kan het zijn dat docdata intussen een maandelijkse fee vraagt voor hun diensten. Op hun site staat het toch zo vermeld, althans voor het starter pakket.

Een van de pakketten die op ons lijstje staat om te gebruiken is Braintree. Naar het schijnt een van de beste pakketten op de markt. Vooral omdat het alles in verband met een payment gateway en merchant account ook bevat. Enig idee hoe dit aangepakt wordt in de voorbeelden die jij vernoemt?

Mvg,

Thijs

Geschreven door Thijs op 01 september 2015

Dag Thijs,

Ja en neen. Voor hun basic pakket vragen ze geen maandelijkse fee. Voor hun start-up pakket wel. Het staat wel allemaal niet zo goed beschreven op hun website... (https://www.docdatapayments.com/nl/contact/pakketten)

Ik heb momenteel geen ervaring met Braintree. Had er ook nog niet van gehoord, indrukwekkend hoe snel deze markt aan het evolueren is. Zo veel te beter voor ons. :-)

Volgens mij rekent Braintree geen opstarten en maandelijkse kosten aan. Wel 2,90% + 30cent per transactie. Vergelijkbaar met Stripe dus.

Mocht je nog vragen hebben laat gerust maar weten.

Geschreven door Pieter Cappelle op 01 september 2015

Pieter,

Prachtige blogpost - maar de pricingtabel geeft een verkeerde indicatie.

Wij gebruiken bv docdata en deze reken een maandelijkse kost + vaste transactiekost + een transactie percentage aan.

Als je de tabel bekijkt zou je geneigd zijn om docdata te gebruiken...
Eventueel moet deze post uitgebreid worden met alle aanbieders en alle pricings. (gegarandeerd succes)

Mvg,
Kevin

Geschreven door Kevin op 08 september 2015

Dag Kevin,

Bedankt voor je reactie. Ik heb de tabel aangepast met de 2 prijspakketten van Docdata. Je hebt namelijk een basic en startup pakket. De prijs in deze blog was het basic pakket maar inderdaad dat kon verwarrend zijn met het startup pakket.

De tabel uitbreiden met alle aanbieders van online betalen is echt niet mogelijk. De prijzen wijzigen zo snel dat ik dat niet allemaal tegelijk kan opvolgen. Ik krijg ondertussen wel al updates door van partners als ze hun prijzen aanpassen.

Mocht je nog vragen hebben laat me gerust iets weten.

Geschreven door Pieter Cappelle op 08 september 2015

Beste Pieter,

Wij zouden Docdata willen integreren in onze website als betaalmogelijkheid, maar weet u ruwweg wat de kostprijs is om dit systeem te implementeren in de website? Ik begrijp dat dit per website verschilt, maar het is voor ons interessant om een ruwe schatting hiervan te weten.

Alvast dank!

Groetjes,

Eva

Geschreven door Eva op 08 juli 2016

Dag Eva,

Bedankt voor je bericht! Dit is echt heel moeilijk in te schatten. Als je gebruikt maakt van een modulaire website (zijnde Drupal, WordPress, Magento, ...) kan je dit snel activeren want DocData heeft hier plugins voor. Als je gebruik maakt van een volledig op maat ontwikkelde website is dit heel wat meer programmeerwerk, de programmeurs moeten dan namelijk alles opnieuw programmeren. Ik kan hier dus niet onmiddellijk een prijs opplakken.

Bij vragen laat gerust iets weten.

Geschreven door Pieter Cappelle (Newance) op 09 juli 2016

Wil binnenkort gaan beginnen met een webshop en zoals je al zegt heb ik inderdaad geen kennis van de mogelijke online betaalsystemen en de kostprijs daarvan. Bedankt voor je blog!

Gr.
Marnix

Geschreven door Bruis tablet op 25 november 2016

Beste,

bestaat er een systeem om online een betaling te doen en op afstand iets aan te sturen? met enkel een transactiekost te betalen.

vb ik betaal online 1 euro. nadat de betaling geaccepteerd is begint in mijn woonkamer een lamp te branden.

mvg
koen

Geschreven door Koen Daems op 11 februari 2017

Dag Koen,

Bedankt voor je reactie. Dat is perfect mogelijk maar zou eerder een hobby projectje van mij moeten zijn. :-)

Je kan bij het ontvangen van een betaling een URL aanspreken die dan een schakeling start. Met een vast IP-adres en openstaande poort kan je dan een toestel aanspreken zoals een Raspberry Pi en zo het licht doen branden. Kan perfect, of het al bestaat op de markt weet ik wel niet.

Alvast veel succes!

Geschreven door Pieter Cappelle op 13 februari 2017

Interessante blogpost! Je zou een platform moeten maken waar betaalproviders hun actuele prijzen op ingeven met een calculator ingebouwd, dan kan je eenvoudig checken wat voor jou de beste oplossing is. Aantal transacties, gem bedrag, welke landen,.. dan weet je ineens welke provider interessanter is voor jou webshop.
Grt

Geschreven door Jeff op 09 januari 2018

Beste Pieter,
je hebt een mooi artikel geschreven.
Echter werk ik al jaren met Worldline en daar heb ik niets dan problemen mee. Raad ik ten zeerste af, ik kan er een boek over schrijven maar jammer genoeg kan je er in België niet te buiten.
Vroeger had ik een fysieke winkel waarbij ik regelmatig problemen heb gehad, geld van andere mensen op mijn rekening, mijn ontvangsten op anderen hun rekening enz.
Momenteel verhuur ik een huis in het buitenland, vaak aan Amerikanen en voor deze site gebruik ik terug Wordline omdat ik hiervoor eerlijk gezegd geen ander alternatief vind. Ik moet betalingen in USD als in EURO kunnen ontvangen. PayPal is een aardig stuk duurder en en stort enkel door in EURO waardoor ik dure wisselkoers betaal, anderen aanvaarden dan weer geen betalingen uit de US.
Als iemand mij een alternatieve betaaloplossing kan voorstellen dan hoor ik dat graag want op moment van dit schrijven zit ik weer in de rats met Worldline, ontvangsten die niet op mijn rekening komen en het is weer zo goed als onmogelijk de juiste mensen daarover te contacteren...
Mvg,
Ann.

Geschreven door Ann op 03 juli 2018

Dag Ann,

Bedankt voor je reactie. Voor betalingen in de US ($) maken wij altijd gebruik van EMS. Zij bieden dat aan voor een goed tarief. Kijk gerust eens op hun website (https://emspay.be). Zij hebben bv ook een connector voor Magento 2.

Geschreven door Pieter Cappelle op 05 juli 2018
Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.