4 manieren om GDPR voor je website of webshop te laten werken

Geschreven door Matthieu op 31/10/2017

De komst van de GDPR in mei 2018 zal een impact hebben op elke website of webshop die persoonsgegevens verwerkt. Zie GDPR als een kans om je klanten en bezoekers via je website of webshop nog beter te servicen. GDPR-compliance is namelijk voor elke website of webshop een kwaliteitslabel. Een bezoeker die merkt dat een website GDPR-compliant is, voelt dat zijn of haar privacy serieus genomen wordt. Dat vertrouwen is online van onschatbare waarde.

Via enkele kleine aanpassingen zorg je er niet alleen voor dat je website of webshop GDPR-compliant is, je presenteert je ook als een betrouwbare partner die transparantie hoog in het vaandel draagt.

Een korter formulier zorgt voor meer conversie

GDPR zal voor een nieuwe mindset zorgen op vlak van privacy en gegevensverwerken. Proportionaliteit is bijvoorbeeld een heel belangrijke pijler in de verordening. Dat houdt in dat je enkel info mag vragen die je écht nodig hebt. Hopelijk luidt dat het einde in van de formulieren die nodeloos lang zijn.

Hou je formulieren zo kort mogelijk en vraag alleen wat je echt nodig hebt. Hoe korter het formulier, hoe minder irritatie je oproept bij je bezoekers, hoe meer conversie je formulier genereert. De GDPR verplicht je om een duidelijker onderscheid te maken tussen ‘need to have’ en ‘nice to have’, trek dat door naar je formulieren en je conversie zal stijgen.

Schrijf je in op ons gratis seminarie rond GDPR

Duidelijke opt-ins stralen vertrouwen uit

De GDPR vereist dat je op elke plek waar je bezoekers persoonsgegevens invullen, je een opt-in moet voorzien waarmee bezoekers akkoord gaan met de voorwaarden. Een weggemoffelde opt-in die standaard aangevinkt staat, zal vanaf mei 2018 niet meer mogelijk zijn.

Wat eerst een verplichting zal zijn, zal nadien ook een evidentie worden voor website- en webshop-bezoekers. De GDPR zal de toon zetten, maar je bezoekers gaan het niet langer dulden als je niet duidelijk bent over je bedoelingen. Een duidelijk aanwezige opt-in is dus geen conversion-killer, maar een extra baken van vertrouwen. Een formulier waarbij bezoekers nergens actief hun akkoord moeten geven, zal in GDPR-tijden als ongehoord beschouwd worden, en net het averechts effect bereiken.

 

Accounts op webshops worden nog aantrekkelijker

Wie een account aanmaakt op je webshop gaat akkoord met je privacy statement. Iemand met een account hoeft daarom niet elke keer opnieuw zijn of haar akkoord te geven bij elke opt-in. Voor ingelogde klanten kan je de opt-in dan ook laten verdwijnen. Zeker voor B2B-webshops waarbij er regelmatig persoonsgegevens ingevuld moeten worden, zorgt dat voor een veel vlottere afhandeling van bestellingen.

Schrijf je in op ons gratis seminarie rond GDPR

Copywriting maakt van GDPR een troef

Niemand leest graag juridische teksten, dus als het echt niet nodig is, gaan we het ook niet doen. De kans is dus klein dat je bezoekers de moeite gaan doen en de tijd gaan nemen om je privacy statement te lezen. In dat document vertel je onder meer waarom je persoonsgegevens verwerkt en voor welke doeleinden.

Maar het kan ook anders. Je kan een privacy statement heel klantgericht schrijven en de voordelen voor je bezoekers extra in de verf zetten. Ook microcopy - kleine tekstjes die knoppen begeleiden - biedt je heel wat kansen om je goede bedoelingen te onderstrepen. Laat via die korte tekstjes weten dat je geen gegevens doorgeeft aan derden, of dat je hun gegevens gebruikt om aanbiedingen op maat te kunnen sturen.

Je biedt je klanten een betere service aan. Dat is in hun voordeel en dat mag je dus best laten weten.

Meer tips om de vruchten te plukken van GDPR?

GDPR is ok! Kom naar het gratis seminarie dat Newance samen met Deloitte organiseert.

Meer info en inschrijven

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.