Je klanten nemen je website niet serieus

Geschreven door Matthieu op 10/07/2015

Op je website of webshop komen echte mensen met echte behoeften en echt geld. Maar dat hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen. Je neemt je business heel serieus en je wil het beste voor je klanten. Maar waarom nemen je (potentiële) klanten je website of webshop niet serieus?

Het begint al bij het budget

Ondertussen ben ik bijna 5 jaar bezig met Newance en ik kan je vertellen dat de budgetten voor het bouwen van een website of webshop belachelijk laag liggen.

Stel je voor dat je wil investeren in een nieuw pand waar je klanten zich meer op hun gemak voelen. Of dat je wil investeren in een nieuwe salespersoon. Voor die salespersoon mag je al snel rekenen op een budget van 66000 euro per jaar, afhankelijk van zijn/haar ervaring. Dan moet je toch begrijpen dat je met een website van 5000 euro niet ver zal geraken in het versterken van je business?

Client brief vs client budget

Doe online niet wat je offline niet zou doen

Als er iemand binnenkomt in je winkel, dan doe je alle moeite om die persoon zo goed mogelijk te helpen en te begeleiden in zijn of haar aankoop. Het is vanzelfsprekend dat je klanten diezelfde service ook verwachten als ze shoppen via je webshop.

Mijn persoonlijke ervaring zegt dat dit bij heel veel webshops niet zo is. Technisch gezien zitten ze wel goed in elkaar maar wat betreft de service en het winkelgevoel dat gecreëerd wordt, is er nog veel werk aan de winkel.

Je moet maar eens kijken naar de productomschrijvingen bij webshops. En vraag jezelf maar eens af of je die producten ook zo zou omschrijven aan iemand die voor jou staat in je winkel.

Offline en online zijn gelijk

Stel je voor dat je op maandagochtend je winkel binnenkomt en de toiletten lopen over of je hebt geen elektriciteit. Dan wil je dat toch snel opgelost zien? Je wil toch geen klanten naar een verstopt toilet sturen? Je wil hen toch niet de indruk geven dat je service niet belangrijk vindt? Maar toch doe je het wel met je website/ webshop door die op een stiefmoederlijke manier te behandelen. Want die draait daar toch maar wat op het internet en doet weinig.

Collega Justine schreef een blogartikel over het feit dat digitale klantbeleving niet meer bestaat. Daar sta ik uiteraard volledig achter. Ik geloof niet meer in digitale marketing, digitale strategie, digitale communicatie… Het gaat om strategie, marketing, communicatie, ...

Off- en online zijn hetzelfde.

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Reacties op dit artikel

Inderdaad, ik had het niet beter kunnen zeggen,

Geschreven door Wouter op 13 juli 2015

Beste

kan je een voorbeeld geven van een slechte ervaring op een webshop? Ik vind juist dat de meeste webshops goed bezig zijn. Reviews, related products, stockbeheer, producten in verschillende maten, producten in verschillende kleuren, enz...


"Mijn persoonlijke ervaring zegt dat dit bij heel veel webshops niet zo is."

heuh?

Geschreven door Deal webdesign op 14 juli 2015

Dag Deal webdesign,

Bedankt voor je bericht. (slechte) Voorbeelden op onze website plaatsen doen we niet. Het is uiteraard niet de bedoeling dat we mensen rechtstreeks en openbaar gaan "keuren".

Als je dat wil kunnen we wel afspreken om hierover van gedachten te wisselen.

Het klopt dat de meeste webshops beschikken over de functionaliteit waar je over spreekt. Maar naar mijn mening geeft dat geen zekerheid over het feit dat ze die functionaliteit juist gebruiken en dat die past binnen een bepaalde (sales) strategie. Het gaat me dus niet over functionaliteit, eerder hoe die wordt toegepast.

Een concreet voorbeeld dat ik kan geven is dat heel vaak wordt vergeten dat mensen zaken doen met mensen, niet met machines, webshops of merknamen. Ik ben nog niet zoveel webshops tegengekomen die dat tot in de kern toepassen. Coolblue is daar een heel goed voorbeeld van.

Groeten,
Matthieu

Geschreven door Matthieu op 14 juli 2015
Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.