Hoezo, je homepage 20 keer langer maken?

Geschreven door Matthieu op 03/10/2012

Vorige week las ik het artikel "Does optimization ever end? How we grew Crazy Egg's revenue by 510%". Crazy Egg maakte hun homepagina 20 keer langer, waardoor ze 510 % meer conversie genereerden. De homepagina speelt in op de twijfels of vragen die mensen hebben over hun product met de bedoeling dat mensen een taak gaan uitvoeren (een abonnement aankopen).

Net zoals we offline overtuigd moeten worden door verkopers, getuigenissen en raad van vrienden, is dat online hetzelfde en daar speelt deze homepagina goed op in:

  • De titels die gebruikt worden zijn zeer gemakkelijk scanbaar en nodigen uit om verder te lezen
  • Er is een duidelijke focus aanwezig, de websitebezoekers laten klikken op de “show me my heatmap”

De éne is sneller overtuigd om te klikken dan de ander en om hierop een antwoord te bieden wordt de knop meermaals aangeboden. De homepagina is een mooi voorbeeld van het belang van goede content want inhoud is nog altijd hetgene dat mensen overtuigt.

Als de inhoud goed geschreven is, zal er meer moeite gedaan worden om naar onder te scrollen en meer te lezen. Het enige wat ik zou veranderen is de tekst links plaatsen en de foto’s rechts. Over het plaatsen van tekst en foto’s, schreef AGConsult onlangs een goed artikel: "3 interessante AB-testen over links en rechts"

Toevallig besprak ik het artikel dit weekend met Wouter Crucke. We hebben wat gepraat over het feit dat mensen inderdaad tekst nodig hebben om overtuigd te raken. Ofwel geef je alles in 1 keer en ga je ervan uit dat mensen alles lezen en onmiddellijk aannemen, wat meestal niet het geval is. Ofwel kies je ervoor om mensen te triggeren om steeds meer te lezen en dat is wat ze bij Crazy Egg hebben gedaan door te werken met goede tussentitels.

Wouter maakte hierover een rake vergelijking: ofwel kan je mensen vragen om 100kg in 1 keer te verplaatsen ofwel vraag je het in 10 keer te doen.

En jij? Hoe overtuig jij mensen van je producten, dienst, ... op je website?

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.