Straft Google sinds vorige week je website af?

Geschreven door Matthieu op 29/04/2015

21 april stond in de agenda van veel webeigenaars aangestipt als ‘Mobilegeddon’, de dag dat hun website zou wegzinken in het digitale moeras. Google had in februari al aangekondigd dat het mobiele zoekalgoritme zou aangepast worden, waardoor niet-responsive websites afgestraft zouden worden in de zoekresultaten. Eigenaars van een Newance website hebben daar niets van gemerkt. Alle Newance websites zijn immers al 3 jaar mobiel-vriendelijk.

Door de populariteit van smartphones, tablets en ander draagbaar tuig is het mobiele internetgebruik de jongste jaren exponentieel toegenomen. Vandaag is 60 procent van het internetverkeer mobiel. Dus is het logisch dat Google daar conclusies uit zou trekken.

Een gebruiksvriendelijk vacuüm

De zoekmachine heeft er alle belang bij dat zijn klanten (jij en ik dus) na het intikken van een zoekopdracht alleen maar websites aangeboden krijgen die hen zo snel en comfortabel mogelijk kunnen helpen in het vervullen van hun behoefte. En als een deel van die behoefte erin bestaat ze via mobiele toestellen willen surfen, dan moeten websites daaraan aangepast zijn.
 
Helaas is dit vandaag heel vaak nog niet het geval, waardoor je als mobiele gebruiker vaker dan je lief is op sites terechtkomt die misschien wel relevant zijn voor je zoekopdracht maar waar je door de technische mankementen in een gebruiksvriendelijke vacuüm terechtkomt. De tekst is te klein, de beelden onaangepast, je wordt gek van links, rechts omhoog en omlaag surfen, de knoppen zijn te klein of je vingers te dik, …

Gebruiksvriendelijkheid is een evidentie

Google was dat gedoe beu en besliste bijgevolg dat websites, die hun mobiele bezoekers niet behoorlijk verwelkomden, zouden gestraft worden met een lagere ranking. We kunnen dat alleen maar toejuichen. Alleen vinden we dat de zoekkoning een beetje laat is met zijn algoritme-aanpassing. Wij hebben 3 jaar geleden al beslist om elke website die we online brachten mobiel-vriendelijk te maken. We beschouwen een website als een salesinstrument dat ondernemers moet helpen om hun bedrijfsresultaten te behalen. Om dat doel te kunnen verwezenlijken moeten websites bezoekers aanzetten tot actie. Gebruiksvriendelijkheid is dan wel het minimum dat je mag verwachten.
 
Het gevolg is dat geen enkele Newance-website de nare gevolgen van een afstraffing door Google heeft moeten ondergaan.

Heeft jouw website de mobilegeddon doorstaan?

Kom onmiddellijk te weten via de Google Mobile-Friendly test of jouw site klaar was voor de mobilegeddon.

Mocht je vaststellen dat dit niet het geval was, hou dan zeker je ranking in de Google-resultaten in de gaten. We helpen je graag als je daar hulp bij nodig hebt. Mocht je oordelen dat het dringend tijd is om je website te optimaliseren, dan ben je bij Newance uiteraard ook welkom.

Maak een afspraak

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.