De impact van fotografie op de conversie van je website

Geschreven door Matthieu op 11/09/2014

Wat vaak vergeten wordt bij het bouwen van een website, is dat mensen zaken doen met mensen en niet met bedrijven en al zeker niet met machines. Fotografie helpt om het menselijke aspect te benadrukken. Je kan aantonen wie de mensen zijn achter het bedrijf, de producten en de diensten. Het maakt de website veel persoonlijker waardoor het vertrouwen stijgt. Authentieke foto’s van de onderneming en medewerkers zijn een must.

Actiegerichte foto’s

In teamfotografie zien we vaak mensen met gekruiste armen. Deze statische houding komt eerder gesloten en onbehulpzaam over. Je neemt dus beter foto’s van mensen aan het werk. Dat is toch meer realistisch dan met de armen gekruist staan? ;-)

Actiegerichte foto

Kijkrichting is belangrijk

Websitebezoekers kijken automatisch eerst naar de ogen van de persoon en daarna in dezelfde richting als de kijkrichting. Als de persoon op de foto uit de website kijkt, verlies je de focus van de websitebezoeker. De ogen op een portretfoto werken als mageneten voor de websitebezoeker. Je kan de foto dus ook gebruiken om je websitebezoekers te leiden naar een belangrijke knop of link.

Kijkrichting van de foto is belangrijk

Foto's bij contactgegevens

Plaats een foto bij de contactgegevens om het aantal contactopnames te verhogen. Als een websitebezoeker kan zien naar wie hij/zij belt of mailt, wordt sneller een verbinding gelegd. Een goed voorbeeld is Coolblue.

Foto bij contactgegevens

Een foto zegt meer dan 1000 woorden... Of toch niet?

Foto’s kunnen perfect een stuk tekst begeleiden. Ze zorgen ervoor dat je website bezoekers sneller weten waar je website/pagina over gaat en kunnen hierdoor een context scheppen.

De basisvoorwaarde hierbij is dat de foto’s hyperrelevant zijn. Er moet een duidelijke coherentie bestaan tussen de tekst en de foto. “Een beeld zegt meer dan 1000 woorden” telt op een website meestal niet. Er worden nog te vaak foto’s geplaatst die niet in overeenstemming zijn met de tekst.

“Ik wil een wow-gevoel”

Een beeld heeft in veel gevallen te maken met branding. Marketeers hebben het dan over beelden die emoties oproepen en aandacht trekken.

Op de homepagina wordt  dan een grote foto zonder tekst gekozen, zogezegd om het “wow-gevoel” te creëren. Maar het enige dat hiermee gecreëerd wordt, is verwarring. Mensen willen snel weten waar ze zijn terechtgekomen en wat het bedrijf hen te bieden heeft. Een grote foto zonder tekst, laat hen enkel achter met verwarring. Een campagnebeeld dat bedoeld is om op een billboard te plaatsen, gebruik je dus best niet op je homepagina. Mensen kijken niet naar die foto’s. Dat bewijzen de eye-tracking tests van Jakob Nielsen.

In mijn onderneming werken alleen maar supermodellen

Het is not done om te kiezen voor stockfoto’s. Iedereen kent ze: mooie mensen met colgate smile in een perfect maatpak maar iedereen weet dat het niet echt is. Bijgevolg: niemand kijkt ernaar. En toch worden ze nog vaak gebruikt. Je zou de indruk kunnen krijgen dat er schrik is om zichzelf en/of het personeel op de website zetten :-)

Stockfotografie is not done

Productfotografie

Aangezien producten op een website niet vastgenomen kunnen worden, is het belangrijk foto’s te voorzien van hoge kwaliteit. Voorzie zeker ook de mogelijkheid om in te zoomen. Zo kunnen websitebezoekers de details bekijken, zoals bijvoorbeeld een zool van een schoen of een detail van een print. Vergeet daarnaast zeker niet dat productomschrijvingen naast de foto minstens even belangrijk of zelf soms belangrijker zijn dan de productfoto alleen.

Ik geef je nog een extra tip: productfoto’s worden vaak getrokken op een spierwitte achtergrond. Je ziet veel details maar dit komt nogal “clean” over. Je kan het versterken door er foto’s bij te plaatsen van het product in een leefomgeving, bijvoorbeeld iemand die de schoenen draagt, de stoel in een interieur,...

Foto's van mensen die het product gebruiken

Goede foto’s zijn belangrijk en als je ze juist gebruikt, krijgen mensen sneller vertrouwen en gaan ze sneller over tot een contactopname of aankoop. De investering die je doet in professionele fotografie verdient zich dus dubbel en dik terug.

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Reacties op dit artikel

mooi!

Geschreven door Xavier Werbrouck op 16 september 2014
Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.