Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken

Geschreven door Matthieu op 04/07/2014

Mensen onderschatten vaak het belang van de 1ste indruk die hun homepagina nalaat. Die eerste indruk verloopt eigenlijk bijna op dezelfde manier als wanneer je iemand ontmoet in het echte leven. Denk maar aan iemand met een slechte adem of een onverzorgd voorkomen. Een slechte eerste indruk is moeilijk goed te maken. Offline kan je nog ingrijpen door in te spelen op de situatie maar op een website heb je weinig interactie. En daar komt ook nog bij dat mensen online nog meer gehaast zijn en dus snel wegklikken naar je concurrentie bij een negatieve eerste indruk.

Als mensen op jouw homepagina komen, willen ze in minder dan 5 seconden weten:

  • Op wat voor een website ze zijn terecht gekomen.
  • Wat de website hen te bieden heeft.
  • Wat ze op de website kunnen doen.
  • Waarom ze op jouw website moeten blijven en niet wegklikken.

Het eerste wat je vertelt is uiterst belangrijk

Door een goede tagline onder je logo te plaatsen, kan je websitebezoekers snel informeren over het doel van je website. Enkele tips voor het schrijven van een goede tagline:

  • Een tagline moet direct duidelijk maken wat het voordeel is van jouw onderneming tegenover die van je concurrenten.
  • Gebruik geen volzinnen en hou het zo kort mogelijk.
  • Gebruik geen holle woorden zoals: de beste, de snelste, kwaliteit,... ze onderscheiden je niet van je concurrenten.
     

taglines

Het ontwerp van je website speelt tijdens de eerste indruk ook een belangrijke rol. Maar overschat dat ook niet. Als de boodschap niet klopt, dan mag je nog de mooiste website hebben, mensen haken af. Onthoud dat de beste websites, praktische websites zijn.

Maar ik wil dat m’n homepagina “dynamischer” wordt …

Waar het vaak misloopt in een homepagedesign is het gebruik van een slider. Er worden sliders gebruikt omdat je op een beperkte plaats veel kan tonen door de bewegende inhoud.

Sliders zorgen voor verwarring. Bijvoorbeeld: een man heeft weinig boodschap aan een actie op een vrouwensandaal die op dat moment in de slider passeert. Het is vervelend dat de slider verspringt wanneer je er een stuk tekst in aan het lezen bent. En als je ergens anders een stuk op de pagina lees, terwijl de slider beweegt, zijn mensen hun aandacht kwijt (al is het maar voor 1 miliseconde). Het is dus veel beter om met statische inhoud te werken.

slider

Praat je in het echt ook alleen maar over jezelf?

Neen, dus op je website ook niet. Wat je (potentiële) klanten dus niet willen lezen op je homepagina:

  • Historiek
  • (Saaie) Mission Statements
  • Plat commercieel  bedrijfsnieuws

Wat je ook vaak tegenkomt, zijn teksten die meerdere keren de bedrijfsnaam bevatten, zogezegd voor de zoekmachineoptimalisatie.

Je krijgt nog een tip: de meerderheid van je potentiële klanten zal niet zoeken op jouw bedrijfsnaam, want ze kennen je (nog) niet. Daarnaast is het ook heel vervelend om teksten te lezen die geschreven zijn vanuit de bedrijfsnaam.

Je (potentiële) klanten voelen zich totaal niet aangesproken en het voelt niet alsof je in conversatie wil gaan met hen.

Het is de bedoeling dat je verbinding maakt je websitebezoeker door te communiceren vanuit hun standpunt. Een goede start is door “onze” te veranderen in “je” of “jou”. Wat krijgen mensen als ze met jou in zee gaan?

Bekijk je salesstrategie als 1 groot plaatje

Je website is een onderdeel van je salesstrategie en niet zomaar een losstaand element. De tijd van “show up and throw up” in sales is voorbij. Het gaat om luisteren, advies verlenen en connecteren. Je zorgt er dus best voor dat je verhaal en je gevoel dat je aan klanten overbrengt ook terug te vinden is op je website.

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.