Project management bij Newance: a smooth road to success

Geschreven door Matthieu op 06/05/2019

Wanneer je investeert in een online oplossing, heb je terecht hoge verwachtingen. Dat durft wel eens stress te bezorgen: bezorgdheid over de kwaliteit van het eindresultaat, over naderende deadlines. Onnodig, vinden we bij Newance. Verloren energie zelfs. Een project dat adequaat gemanaged wordt, laat alle partijen op beide oren slapen.

Project management. Het hoge woord is eruit. Als we Wikipedia mogen geloven dan is project management “de manier waarop projecten georganiseerd, voorbereid, gepland, uitgevoerd en afgerond worden”.

Over naar Lien, Project Manager bij Newance: “Dat is inderdaad de zakelijke omschrijving, maar in Newance terminologie is project management vooral klanten geruststellen door proactief te communiceren en hen van dichtbij te ondersteunen.”

 

It takes two to tango.

Lien

 

Vanuit haar functie als front-end developer groeide Lien uit tot dedicated Project Manager. Samen met medezaakvoerder Roeland die reeds 20 jaar ervaring heeft in het leiden van IT projecten is Lien in de bevoorrechte positie om klanten optimaal te begeleiden tijdens hun traject. “Een traject dat klanten stress bezorgt, is geen goed traject,” meent Lien. Of hoe project management ook een beetje happiness management is...

Hey Lien, is het niet vooral belangrijk dat klanten tevreden zijn over het eindresultaat?

Lien: “Natuurlijk is de uiteindelijke kwaliteit van je website, webshop of webapplicatie onze grote zorg, maar uit ervaring weten we dat de weg ernaar toe minstens even belangrijk is. Het is een reis die we samen met onze klanten maken en die vooraf zeer goed uitgestippeld dient te worden. Hierbij komt het er in de eerste plaats op neer de verwachtingen en verantwoordelijkheden te bepalen.”

Goed begonnen, half gewonnen dus.

Lien: “Helemaal juist. Voor het begin van een project starten we met de bepaling van de scope: een gedetailleerde beschrijving van de eisen en de wensen. We stellen een document op waarbij we duidelijk de verantwoordelijkheden omschrijven, en dat langs beide kanten. It takes two to tango. Dat wordt vaak vergeten.

Klanten verwachten - terecht - veel van ons, maar wij hebben ook hen nodig: voor het aanleveren van interne kennis, voor het geven van feedback … Deze zaken brengen de nodige workload met zich mee en moeten dus zeker mee ingepland worden. Als project manager is het mijn taak daarop toe te zien. We laten onze klanten nooit aan hun lot over. Integendeel, als experts in de materie zorgen we voor een professionele begeleiding. Wij nemen het ownership zodat klanten zich 100% kunnen blijven focussen op hun business.”

 

Een projectmatige aanpak zorgt voor veel minder vertragingen, veel relaxtere klanten en een betere kwaliteit.

Lien

En wat als er tijdens een project vertragingen ofzo optreden?

Lien: “Ook dat wordt vooraf ingecalculeerd. We brengen eventuele risico’s in kaart en voorzien tijd en ruimte voor scope changes. In elk geval communiceren we altijd proactief. Project management wordt vaak misbruikt om zogenaamde “paraplu’s” open te trekken. In die context wordt het gezien als een “handig” document om anderen te wijzen op (niet behaalde) timings of doelstellingen.

Het project management van Newance heeft geen paraplu’s nodig. Wij zorgen ervoor dat het niet begint te regenen. Door kort op de bal te spelen, kunnen vooraf ingeschatte risico’s makkelijk getackeld worden waardoor de scope niet in het gevaar komt. In the end zorgt een projectmatige aanpak dus voor veel minder vertragingen, veel relaxter klanten én een betere kwaliteit van de opgeleverde output.”

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.