Case: NIBC Direct Slim sparen

Geschreven door Matthieu op 13/12/2012

Sinds kort staat www.sparenadvies.be online. NIBC Direct België, een Nederlandse onlinebank vooral bekend voor zijn hoge spaarrentes, had het idee om een platform te ontwikkelen om mensen bewust te maken van hoe je beter en slimmer kan sparen.

In een eerste fase hebben we samen met NIBC Direct gebrainstormd over het doel van de website. Nadat het doel; mensen bewust maken van het feit dat er veel spaargeld verloren gaat, bepaald was, kregen we ‘carte blanche’ voor de invulling om dit doel te bereiken.

In ons bezoekersonderzoek hebben we verschillende spaarprofielen onderzocht en hebben we onderzocht hoe mensen sparen en welke problemen ze hierbij ondervinden. We gebruikten voor dit onderzoek onder andere een database van NIBC Direct die de meest voorkomende vragen over sparen bevat.

Uit de resultaten bleek dat mensen met veel geld wel weten hoe te sparen, maar dat de gemiddelde spaarder veel spaargeld verloren laat gaan, vaak omdat ze al sinds kind bij dezelfde bank zijn gebleven.

Al deze input hebben we gebruikt om het concept te bouwen met één doel: klaar en duidelijk informatie geven rond sparen aan de modale verdiener in Vlaanderen. Op het platform worden volgende tools aangeboden om spaarders te helpen in het zoektocht naar de spaarrekening die het best bij hun past:

  • Top 15 spaarrentes
  • Een calculatortool
  • Informatie waarom wel/niet van bank veranderen
  • Algemene spaartips
  • Antwoord op (alle) vragen rond sparen

Alles wordt in mensentaal en aan de hand van herkenbare situaties uitgelegd waardoor sparen voor iedereen gemakkelijk wordt.

Er is ook een blog Slim sparen aan gekoppeld met als doel getuigenissen te verzamelen van mensen die willen delen hoe ze omgaan met hun spaargeld en welke tips ze hebben voor andere spaarders.

Het volledige concept is een mooie samenwerking tussen NIBC Direct, Newance, Mirror Mirror (logo) en All The Way (sociale mediacampagnes).

"Heel snel hadden ze door wat we met ons vernieuwend concept wouden gaan doen en ook de uitvoering verliep vlot. Bovendien slagen ze erin om op het juiste moment de juiste mensen te betrekken bij het project." - Dirk Dewulf (directeur NIBC Direct België)

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.