Breng de juiste bezoekers naar je website, niet de meeste

Geschreven door Pieter op 08/10/2013

Je concludeert dat je huidige website niet langer voldoet aan de verwachtingen van je klanten. Dus laat je deze vernieuwen. Je investeert veel tijd en middelen in een nieuwe website.

Eindelijk:

  • Een mooi ontwerp.
  • Duidelijke teksten.
  • Correcte weergave op mobiele toestellen.

Het ziet er allemaal perfect uit, toch?

De eerste dagen na de lancering van je vernieuwde website zie je een duidelijke stijging in het aantal bezoekers. Mensen zijn benieuwd naar je nieuwe website. Na enkele dagen zie je echter in Google Analytics een terugval in het aantal bezoekers. Contactaanvragen en bestellingen blijven uit. Herkenbaar?

Je streeft naar een magisch aantal nieuwe bezoekers op je site en bent geobsedeerd door paginaweergaves. Je moet echter verder kijken dan het aantal bezoekers in Google Analytics en jezelf afvragen: waarom leveren deze bezoekers geen conversie? Het zijn niet de juiste bezoekers. Je bent nog niet op de goede weg.

Je moet je manier van kijken veranderen:

  • Je website is niet succesvol als je veel bezoekers hebt.
  • Je website is succesvol als je contactaanvragen en bestellingen realiseert.

Kijk buiten je eigen netwerk

Je wilt je vernieuwde website delen uit enthousiasme, dit doe je hoogstwaarschijnlijk binnen je eigen netwerk met gebruik van sociale media. In de meeste gevallen verstuur je ook nog een e-mailnieuwsbrief om je nieuwe website onder de aandacht te brengen van een groot zo mogelijk publiek.

Maar meer bezoekers naar je website halen is geen doel op zich. Je wil conversie. De juiste mensen, je potentiƫle klanten, moeten de weg naar je website zien te vinden. Mensen die op zoek zijn naar wat jij hebt te bieden. En juist die mensen bevinden zich misschien juist wel buiten je eigen netwerk, heb je daar al eens aan gedacht?

'Maar hoe breng je dan wel de juiste bezoekers naar je website', vraag je je af? Je kunt het volgende doen:

Actiegerichte blog- of nieuwsberichten delen

Door het schrijven van blogberichten of nieuwsberichten blijf je je website onderhouden. Google zal dit opmerken en waarderen met een betere vindbaarheid. Ook bezoekers merken dat je website leeft en dat je een autoriteit bent binnen je branche. Het is zeer belangrijk om jezelf te onderscheiden van je concurrenten.

Als mensen bijvoorbeeld op zoek zijn naar iemand die ramen kan plaatsen beweert iedereen dat ze de beste zijn en de hoogste kwaliteit leveren. Maak concreet wat die kwaliteit volgens jou betekent, en wat het voordeel is om met jou samen te werken. Hiermee trek je mensen over de streep om contact met je op te nemen.

Klantgerichte nieuwsbrieven

Het versturen van een nieuwsbrief heeft als resultaat dat er meer bezoekers naar je website komen, en dat op een zeer korte periode. Het is dan ook de bedoeling de aandacht van bezoekers vast te houden en hen de informatie te bieden die ze zoeken. Geef mensen eerst iets voor ze wat moeten teruggeven. Geef hen de informatie waar ze naar op zoek zijn. Pas dan kun je ook iets terug verwachten.

Gericht werven met Google AdWords

Je kunt door het schrijven van gerichte AdWords-advertenties de juiste bezoekers aantrekken. Door gericht te adverteren trek je namelijk de juiste doelgroep aan. Je realiseert tevens meer naamsbekendheid doordat je merk of product vaker wordt gezien. Hierdoor gaat je conversie stijgen.

Conclusie: breng de juiste bezoekers naar je website, niet de meeste.

Je investeert veel tijd in een nieuwe website. Dan moet deze investering zich ook terugverdienen. Dit doe je door je website af te stemmen op de noden van je potentiƫle klanten.

Wat heb je aan een goede website als mensen deze niet weten te vinden. Of een goede SEA-campagne die leidt naar een onduidelijke website? Laat je website renderen.

Geschreven door
Pieter Cappelle

Zaakvoerder en back-end developer. Stelt alles in vraag tot statistieken hem het antwoord geven. Gehuwd met Veerle en papa van Emma & Lisa. Izegemnaar in hart en nieren.

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.