De Belgische e-commerce in cijfers

Geschreven door Matthieu op 24/07/2015

België staat op de vijfde plaats qua informatisering in Europa. Die plaats hebben we voornamelijk te danken aan de consument. Belgische bedrijven hebben nog een grote inhaalbeweging te maken. Dat komt omdat één op drie van de Belgische consumenten online kopen in het buitenland, wat een probleem vormt voor onze economie. Belgische bedrijven moeten daarom aangezet worden om zich op vlak van e-commerce te versterken.

Op woensdag 23 september geven we een ontbijtsessie waar we de nieuwste trends en evoluties in e-commerce-land blootleggen. Christophe Verbeke van PIET Moodshop behaalde met zijn nieuwe webshop maar liefst 40 % meer omzet. Hij schuift mee aan tafel om zijn ervaringen met jullie te delen.

Schrijf je nu in

E-commerce in België

In 2014 deed 54,2 procent van de Belgen aankopen op het internet, een stijging met 6,6 procentpunten sinds dezelfde periode in 2013. Mannen kopen meer online dan vrouwen, hoewel dat verschil steeds kleiner wordt. In 2012 kocht 48,8 procent van de mannen online ten opzichte van  41,5 procent van de vrouwen. In 2014 bedroegen de percentages respectievelijk 56,7 en 51,8 procent.

Toch hinken we digitaal nog altijd achterop. Bij de Belgische KMO’s is er slechts 11,2 procent die de stap heeft gezet naar digitale economie.

Omzet uit e-commerce

Het aandeel van de omzet uit e-commerce van Belgische ondernemingen is sterk gestegen in twaalf maanden: van 13,5 procent naar 21,8 procent. Daarmee liggen we boven het Europese gemiddelde (15,1 procent). Opvallend is dat de omzet uit e-commerce vooral hoog ligt bij grote en middelgrote bedrijven, respectievelijk 30,8 procent en 15,9 procent. Bij kleine bedrijven bedraagt de omzet gerealiseerd door e-commerce slechts 2,4 procent.

De Belgische huishoudens

In 2014 was 84 procent van de huishoudens in het bezit van ten minste één computer. In datzelfde jaar beschikte 83 procent over een internetverbinding, dat is een stijging van 3 procentpunt ten opzichte van 2013. De voornaamste redenen waarom men thuis internettoegang wil: de wens om over informatie te beschikken (61,7 procent),e-mail of chat (33,6 procent) en e-banking (29,2 procent). Slechts 4,7 procent vindt e-commerce een reden om internet ‘in huis te halen’.

De Belgische ondernemingen

Bij de Belgische bedrijven maakt 98,1 procent gebruik van een computer. Iets meer dan 70 procent maakt gebruik van één of meer mobiele toestellen. Van de bedrijven die beschikken over een computer of mobiel toestel, heeft 97,4 procent toegang tot het internet en beschikt 97,2 procent over een eigen website.

Van de Belgische ondernemingen doet 24 procent aan onlineverkoop, dat is hoger dan het Europese gemiddelde (17,8 procent). Bij de KMO’s doet 22,2 procent aan online verkoop.

In 2014 deed 32 procent van de Belgische ondernemingen zelf aan online-aankopen, dat is een stijging van 11,3 procentpunten ten opzichte van 2013. Bij de KMO’s is dat slechts 15,5 procent.

Het zijn vooral de KMO’s die nog niet te vinden zijn voor e-commerce. Het gaat niet alleen over het beschikken van een webshop maar ook over de manier waarop je handel drijft. Het is de bedoeling om de KMO wakker te schudden en hen erop te wijzen wat er aan het gebeuren is in de rest van de wereld.

Digitale jobs

De digitalisering zal er inderdaad voor zorgen dat er veel jobs verdwijnen. De winkels zullen meer en meer onder druk komen te staan door het webwinkelen. Maar anderzijds zullen er tegen 2020 zo’n 3,8 miljoen ‘digitale’ jobs bijkomen.

Minister van Digitale Agenda en Telecommunicatie, Alexander De Croo, wil er dan ook alles aan doen om zoveel mogelijk van die jobs naar ons land te krijgen. Zo zijn De Croo en zijn partij al volop bezig met het versoepelen van de regels rond nachtwerk. Dat zou ervoor moeten zorgen dat België aantrekkelijker wordt voor distributiecentra van pakketjes die online gekocht worden.

bron: FOD Economie

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.