Het belang van social media bij de lancering van je nieuwe website of webshop

Geschreven door Matthieu op 19/06/2015

In België is slechts 54 procent van de bedrijven actief op sociale media. Ze vergeten echter vaak om na te denken over een duidelijke contentstrategie, waardoor bedrijfspagina’s een vroege dood sterven of uitblinken in saaiheid. Vandaar dat het de moeite loont om tijd te investeren in een consistente sociale media-aanpak.

Waarom sociale media?

Sociale media kunnen je helpen om je (potentiële) klanten echt te leren kennen en een community uit te bouwen. Elk bedrijf, elke business heeft een eigen klantenportfolio. Het is belangrijk om die klanten te kennen, om te weten wat hun behoeften zijn, wat ze doen en wat ze niet doen. Dankzij sociale media is het vandaag gemakkelijker dan ooit om die informatie te verzamelen. Elke toepassing heeft zijn eigen analytic tool waarmee je patronen in het gedrag van je publiek kan afleiden. Dat helpt je niet alleen om je content beter af te stemmen op je publiek, maar ook om hun noden beter te verstaan. Daarnaast geeft sociale media je de kans om te connecteren met je publiek op individueel niveau.

Sociale media maakt het een pak gemakkelijker om je publiek uit te breiden. Op Twitter kan je door gebruik te maken van een hashtag (#) bijvoorbeeld zoeken naar een dienst, een product of een thema. Belangrijk is dat je weet waar je publiek naar zoekt om er vervolgens voor te zorgen dat jij ook op die manier gevonden kan worden.

Als je klanten niet tevreden zijn, dan willen ze dat probleem snel opgelost zien. Vandaar dat ze met hun klachten steeds vaker hun toevlucht nemen tot de social media, in de hoop dat je als ondernemer bang bent voor reputatieschade. Het geeft je echter ook de kans om real time toegang te krijgen tot de feedback van je klanten.

Dit alles is mogelijk met een beperkt budget. Het enige wat je nodig hebt is een computer en een internetverbinding.

En mijn website dan, is dat niet voldoende?

Een website is een noodzaak als je online gevonden wil worden. Maar het bestaan van die website is niet voldoende om gevonden te worden. Neem als voorbeeld de nieuwe winkel in je dorp of stad. De omwonenden krijgen een briefje in de bus om de opening aan te kondigen. Maar buiten het dorp weet niemand dat de winkel er is. Enkel door mond-tot-mondreclame is er een kans dat je ‘buitenstaanders’ naar de winkel kan lokken.

Hetzelfde geldt voor je website. Hij staat er, maar als je geen buzz creëert zal er maar weinig volk op afkomen. Door content te delen op sociale media kan je dat verhelpen. Zorg dat je een Facebook-pagina hebt zodat mensen ‘fan’ van je kunnen worden. Ga aan de slag met Facebook-en Google-advertising om je publiek uit te breiden.

Wil je weten hoe je aan de slag moet gaan met sociale media? Volg Newance op Facebook en Twitter. Op dinsdag en donderdag zal ik daar tips posten over hoe je social media succesvol kan inzetten voor jouw bedrijf.

Geschreven door
Matthieu Voet

Zaakvoerder en informatiearchitect. Zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken. 

Reacties op dit artikel

Vergeet echter wel niet rekening te houden met het feit dat elk soc. media-kanaal zijn eigen specifieke kenmerken heeft en je je niet mag vergalopperen door plots overal aanwezig te 'moeten' zijn.

Zorg dat je bent waar je klanten zitten.
Hou rekening met het B2B of B2C-verhaal.
Pas dan zal je soc. media kans hebben op succes!

Geschreven door Els op 22 juni 2015

Wat je zegt klopt zeker, elk medium heeft zijn eigen specifieke kenmerken. Dat is nu net waarom het zo belangrijk is om, voordat je ermee aan de slag gaat, goed na te denken wat je precies wil bereiken.

Op elk sociaal medium actief aanwezig zijn is niet aan te raden. Pinterest bijvoorbeeld is enkel interessant als je beschikt over een visueel product en als je doelpubliek voornamelijk bestaat uit vrouwen. Voor B2B is LinkedIn een interessant medium.

Wat wel belangrijk is, is om een kijkje te nemen wat er leeft. Nadien kan je beslissen of je dat medium al dan niet actief gaat inzetten.

Geschreven door Justine op 22 juni 2015
Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.