5 tips bij het bouwen van een B2B webshop

Geschreven door Pieter op 13/08/2014

Er beweegt de laatste maanden veel in het B2B landschap als het op de ontwikkeling van een webshop aankomt. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de eerdere investeringen in een ERP systeem waarin duizenden producten bijgehouden worden en bestellingen in worden verwerkt. Een logische volgende stap is de bouw van een webshop.

Op woensdag 23 september geven we een ontbijtsessie waar we de nieuwste trends en evoluties in e-commerce-land blootleggen. Christophe Verbeke van PIET Moodshop behaalde met zijn nieuwe webshop maar liefst 40 % meer omzet. Hij schuift mee aan tafel om zijn ervaringen met jullie te delen.

Schrijf je nu in

Je klanten beter servicen

Zonder webshop, zijn je klanten gebonden aan de openingsuren van je magazijn/groothandel. Met een webshop krijgen je klanten de mogelijkheid om overal en altijd hun bestelling te plaatsen.

Denk maar aan een installateur die op een werf via zijn smartphone of tablet onmiddellijk een product kan bestellen. En dit zonder opzoekingen te doen in een papieren catalogus en zijn bestelling door te bellen/mailen of in het slechtste geval nog te faxen :-)

Ook bestaande klanten, die al jaren vertrouwd zijn met deze oude manier van werken, zullen omschakelen wanneer je hen een tool aanreikt waarmee ze efficiënter kunnen bestellen:

  • Live stockweergave.
  • Er kan een bruto/netto prijsvergelijking getoond worden.
  • Er kunnen gerelateerde producten getoond worden.
  • Je kan klanten de keuze laten om de producten zelf af te halen of om ze te verzenden.

De vertrouwensrelatie is er al, de rest volgt vanzelf.

Het administratief proces binnen je bedrijf vereenvoudigen

Wanneer je klanten via de telefoon, mail of fax een bestelling doorgeven, is er meestal geen geautomatiseerd systeem die dit verwerkt. (administratieve) Medewerkers moeten product(en) zoeken, de bestelbon in orde brengen, een factuur opmaken, ... Terwijl dit bij een webshop automatisch gebeurt.

De meeste bedrijven hebben al een database beschikbaar van al hun producten met een foto en een korte beschrijving. Je let best wel op met de productbeschrijving uit een ERP pakket, deze zijn vaak zeer basic. Volgende maand schrijven we een blogartikel over goede productbeschrijvingen :-)

Door je webshop te koppelen aan je bestaand ERP systeem, wordt veel geautomatiseerd:

  • Je klant plaatst iets in het winkelmandje.
  • De bestelbon wordt verwerkt.
  • De factuur wordt opgemaakt.

Door deze automatisatie, worden administratieve processen tot een minimum beperkt.
Let wel op, voor het uitwerken van de koppeling tussen je ERP systeem en je webshop, zit je best samen met je webbouwer en de verantwoordelijke voor het ERP systeem. Het ene systeem is al gemakkelijker te koppelen dan het andere. Goede afspraken zijn hierbij belangrijk.

Het betaalproces bij een B2B webshop verloopt verschillend dan dat bij een B2C webshop. Waar je bij de laatste betaalt met een bankkaart, VISA, … of overschrijving, worden bij de B2B webshop facturen opgemaakt die achteraf opgestuurd worden. Ook deze automatisatie is mogelijk via het ERP pakket.

Producten enkel zichtbaar na inloggen

Producten op een B2B webshop zijn vaak enkel zichtbaar na inloggen.

  • Je kan kiezen welke producten je aan welke klant/klantengroep wil laten zien.
  • Je kan prijzen per klant/klantengroep laten zien. Bepaalde klanten/klantengroepen hebben speciale kortingen of voorwaarden.
  • Via een bestellingshistoriek kunnen klanten gemakkelijk een recurrente bestelling terugvinden en herplaatsen.

Vergeet je automatische e-mails niet

In dit hele verhaal blijft één rode draad belangrijk: de klantgerichtheid.  Zo zijn automatische e-mails bij het plaatsen van een bestelling een must. Hierin stel je de klanten gerust dat hun bestelling goed geplaatst is en hou je hen op de hoogte van de leveringsdatum. Daarnaast vermeld je ook best bij wie ze terecht kunnen als ze vragen hebben.

De juiste boomstructuur

Kijk je er tegenop om al je productbeschrijvingen in orde te brengen en alles te ordenen in de juiste categorie? Dat hoeft niet allemaal op dag 1. Je kan starten met de best verkochte producten en de rest later toevoegen. Hou van in het begin wel altijd rekening met de onderverdeling van je producten. Plaats ze onmiddellijk onder de juiste (sub)categorieën.

Kortom, er zijn heel wat voordelen aan een webshop.  Een B2B webshop heeft een grote meerwaarde voor de groei van je bedrijf. Klanten verwachten steeds meer dat ze altijd en overal bestellingen kunnen plaatsen. Want wanneer doet bijvoorbeeld een installateur zijn bestellingen het liefst? Na zijn werkuren natuurlijk :-)

Op woensdag 23 september geven we een ontbijtsessie waar we de nieuwste trends en evoluties in e-commerce-land blootleggen. Christophe Verbeke van PIET Moodshop behaalde met zijn nieuwe webshop maar liefst 40 % meer omzet. Hij schuift mee aan tafel om zijn ervaringen met jullie te delen.

Schrijf je nu in

Geschreven door
Pieter Cappelle

Zaakvoerder en back-end developer. Stelt alles in vraag tot statistieken hem het antwoord geven. Gehuwd met Veerle en papa van Emma & Lisa. Izegemnaar in hart en nieren.

Plaats een reactie

Reageer op dit artikel

Wordt niet weergegeven op de website.