Aanvaardt je webshop ook klantenkaarten?

Geschreven op 24/08/2017 door Joachim - E-commerce

Bron foto: dma.org.uk

Bedrijven focussen soms zo hard op het verleiden van nieuwe klanten, dat ze hun trouwe klanten over het hoofd zien. 

Bijvoorbeeld: een winkelketen investeert in een een nieuwe webshop om de omnichannel-merkbeleving te versterken. De webshop moet een extra vestiging worden, het vlaggenschip van de digitale marketingstrategie.

Aan alles wordt gedacht. Bijna alles, want trouwe klanten die voor het eerst de webshop testen, ontdekken tijdens het betalen dat de webshop geen rekening houdt met hun klantenkaart.

Zou jij in dat geval niet ontgoocheld zijn? Erg omnichannel is dat niet. Zulke kleine dingen worden helaas soms over het hoofd gezien.

Herinner je trouwe klanten eraan waarom ze voor jou gekozen hebben ...

Veel webshops danken hun succes aan hun immense aanbod en gebruiksgemak. “Vandaag besteld, morgen in huis.” Je kent ze wel.

Maar veel - kleinere - retailers kiezen voor een andere strategie. Ze binden hun klanten aan zich met een uniek concept, een origineel aanbod of een persoonlijke touch. Zo boksen ze op tegen de grote spelers die vooral massa aanbieden.

Ook online moet die differentiatie-strategie sterk zijn. Je webshop wordt pas een succes als je klanten online meteen voelen waarom ze klant bij je geworden zijn. Dat bereik je door heel persoonlijk te communiceren, zowel in de webteksten als automatische e-mails, en door een herkenbare sfeer op te roepen via design en foto’s.

Maar ook door je webshop functioneel aan je fysieke winkel(s) te koppelen.

… en beloon hen ook online voor hun trouwheid

Pak je soms met promoties uit in je winkel? Of solden? Doe dat dan ook op je webshop. Zorg ervoor dat alle voordelen die je aanbiedt in de fysieke winkel ook te vinden zijn op je webshop. 

De klantenkaart is daar een belangrijk onderdeel van. We merken op dat veel retailers de kracht van de klantenkaart onderschatten bij e-commerce. Of ze weten niet of dat mogelijk is. Voor alle duidelijkheid: het is mogelijk, zelfs zonder aanpassingen aan je ERP-pakket. 

Synchronisatie tussen je webshop en je ERP-pakket

Elke klant die in je fysieke winkel een klantenkaart aanvraagt, registreert zich in je kassasysteem op basis van gegevens zoals naam en e-mailadres.

Registratie op een webshop verloopt op dezelfde manier. Daardoor kunnen we de gegevens oproepen uit je ERP-pakket en vergelijken met de registratiegegevens op de webshop. Is er een match op basis van e-mailadres? Dan worden de punten van de klantenkaart automatisch gesynchroniseerd.

Zo maken je klanten ook op je webshop gebruik van de punten die ze verzamelden door bij je te kopen. Bij elke bestelling worden de punten en eventuele korting in realtime verrekend in het winkelmandje. En ook in je ERP-pakket worden de punten aangepast.

  • Elke dag synchroniseert Magento automatisch de klantengegevens
  • Magento importeert een XML-bestand en vergelijkt de klantengegevens met die gegevens op de server
  • Bij elke bestelling wordt een XML-file naar het ERP-pakket gestuurd zodat de punten verrekend kunnen worden

Een extra reden om nog eens bij je langs te komen

Online of offline: klanten zijn klanten, die verwachten dat je hen op elk kanaal behandelt als goede klanten. Met enkele kleine technische aanpassingen is dat ook perfect mogelijk. En een klant die nog punten staan heeft, heeft een extra reden om nog eens doelloos je webshop uit te pluizen. Zeker als die nog eens aan zijn of haar tegoed herinnerd wordt via een nieuwsbrief bijvoorbeeld.

Een voorbeeld zien van een webshop die de klantenkaart-functionaliteit aanbiedt?

Bekijk de clientcase over de webshop die we ontwikkelden voor Cook & Serve

Deel deze tip:

Tip is geschreven door Joachim Vanthuyne

Back-end-developer. Verzorgt de interactie tussen websites en mensen.

Lees meer over: ,

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.