Killer webteksten laten schrijven? Maak eerst je huiswerk

Geschreven op 30/08/2017 door Michiel - Web copywriting

Een copywriter is als een ghostwriter. Zonder de juiste inside-informatie kan hij je verhaal niet brengen. Sterke webteksten hebben net als sterke verhalen vishaakjes nodig, elementen waaraan de lezer blijft hangen. Elk bedrijf heeft heel specifieke klanten met heel eigen ambities en problemen. Om die binnen te halen op basis van webteksten, moet je eerst wat huiswerk maken dat je niet aan de copywriter kan overlaten.

De copywriter kan de haakjes scherper maken en vasthangen aan de lijn, maar jij moet de haakjes leveren.

Vertel wat je doet en waarom je dat doet

Heb jij je bedrijf opgericht om geld te verdienen? Je klanten haken af eenmaal ze dat doorhebben. Mensen willen zaken doen met mensen die een visie en persoonlijke drijfveren hebben.

Vertel dus aan de copywriter wat je wil bereiken, waarom je je bedrijf hebt opgestart en wat je allemaal doet om je doelen te bereiken. Opgelet: het is niet makkelijk om die vragen te beantwoorden. Maar wel essentieel om je passie en motivatie te onderbouwen. Neem er dus voldoende tijd voor.

Niet doen:

  • Zeggen dat je ‘een passie hebt voor …’ en denken dat mensen dat zomaar geloven
  • Het geschiedenisverhaaltje van je bedrijf afratelen in chronologische volgorde

Hoe maken je diensten of producten het leven van je klanten beter?

Je klanten zijn mensen met ambities. Concentreer je ook daarop en niet te alleen op je producten of diensten. Een goede copywriter heeft veel empathie maar dat is niet voldoende om te weten te komen waarom je klanten interesse hebben in je producten of diensten. Schets dus goed wat de drijfveren van je doelgroepen zijn en hoe je die als bedrijf tegemoet komt.

Ga er zeker niet vanuit dat de antwoorden op die vragen voor de hand liggen. Jij zit in je business, maar je copywriter en je klanten wellicht niet. Bedrijfswebsites staan vol met teksten die voorkennis vereisen, zoals jargon, omdat binnen het bedrijf zo gecommuniceerd wordt. 

Een klassieke valkuil is om vooral de eigenschappen van je producten te benadrukken. Denk verder en ga op zoek naar de voordelen. Die voordelen worden vaak verzwegen omdat men ervan uitgaat dat die voor de hand liggen. Niet dus. Het is altijd sterker om die te benadrukken.

Niet doen:

  • Zeggen dat je copywriter bij de concurrentie moet kijken voor input over de sector
  • Een hoop technische details aanleveren
  • Vaag blijven over kwaliteit en service

Vijl de scherpe kantjes er niet af

Tone-of-voice wordt vaak verkeerd toegepast. De juiste tone-of-voice geeft je teksten en communicatie een persoonlijke toets, maar het vergt durf. Je eigen identiteit tonen kan nochtans heel sterk zijn. Meestal is iedereen heel bang om verkeerd begrepen te worden, waardoor ze liever veilig en vaag blijven.

Durf bijvoorbeeld negatief te zijn en scherpe uitspraken te doen. Met een negatieve uitspraak trek je vaak beter de aandacht, zeker als je daarmee een herkenbaar pijnpunt van je doelgroep aanraakt. Probeer eens een boutade waarmee je je doelpubliek doet opschrikken. Maak je potentiële klanten bang voor iets dat ze mogelijk missen.

Niemand is gestorven van een krasse uitspraak. Het getuigt van persoonlijkheid. Je bedrijf heeft ook persoonlijkheid, dus vijl niet alle scherpe kantjes eraf als je een briefing voor een copywriter opmaakt. Als het nodig is, zal je copywriter de vijl wel bovenhalen. Die tone-of-voice is trouwens geen uniform iets, op de ene pagina mag ze al wat luider klinken dan op de andere.

Niet doen:

  • Stijve taal aanhouden uit angst om je doelpubliek te bruuskeren
  • De tekst laten redigeren door meer dan 5 verschillende mensen

Geef ook details die niet in je webteksten moeten staan

Niet alles uit je briefing moet of zal in je webteksten belanden. Tijd en ruimte zijn heel beperkt online. Je kan dan wel alle informatie tonen, je bezoekers gaan het niet allemaal lezen. Een copywriter is getraind om webteksten te schrijven die snel to-the-point komen en je bezoekers aan de haak te slaan.

Maar dat betekent niet dat je input enkel de essentie moet bevatten. Wees uitgebreid en vertel liever te veel dan te weinig. Wat tussen de lijnen staat is ook belangrijk, maar dan moeten er wel voldoende lijnen zijn. Hoe beter de copywriter de context begrijpt, hoe sterker hij gewapend is om je bezoekers verleiden met zijn pen.

Niet doen:

  • Verwachten dat alles uit je briefing in de webteksten zal staan
  • Je briefing beschouwen als een eerste draft van de uiteindelijke webteksten

Geef sprekende voorbeelden

Mensen leven zich beter in in concrete situaties, niet in concepten. Geef bij je briefing dus voldoende voorbeelden van je services, producten en werkwijze.

Voorbeelden zijn een moeilijk geval omdat ze soms beperkend zijn. Wat opgaat in de ene situatie geldt niet voor een ander scenario. Maar je websitebezoekers houden ervan en je copywriter ook. Voorbeelden spreken het inbeeldingsvermogen aan van je lezers en activeren sneller emoties.

Niet doen:

  • Vage voorbeeldsituaties schetsen die exact hetzelfde vertellen als de rest van de webpagina
  • Voorbeelden verzinnen. Schets levensechte situaties
Deel deze tip:

Tip is geschreven door Michiel Denys

Copywriter. Schrijft heldere, klantgerichte webteksten. Lid van quizteam Pink Hanger. Schrijft in het weekend cd-recensies en concertverslagen.

Lees meer over:

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.

Plaats een reactie

Wordt niet weergegeven op de website.